آفتاب

کرملین: مربیان نظامی آمریکا در اوکراین شرایط را بی‌ثبات می‌کنند

کرملین: مربیان نظامی آمریکا در اوکراین شرایط را بی‌ثبات می‌کنند

کاخ کرملین امروز (جمعه) اعلام کرد، ورود چتربازان نیروی هوایی آمریکا به اوکراین برای آموزش گارد ملی کی‌یف می‌تواند شرایط در شرق این کشور را بی‌ثبات کند؛ جایی که جدایی‌طلبان روس‌گرا با نیروهای دولتی در نبرد هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در جریان کنفرانسی خبری خود در مسکو گفت: حضور مربی و یا کارشناسانی از کشور سوم در خاک اوکراین که همچنان با یک درگیری داخلی حل‌نشده دست به گریبان است، می‌تواند شرایط را بی‌ثبات کند.

پیشتر چند مقام بلندپایه روسیه در کنفرانس امنیت بین‌المللی در مسکو، آمریکا را به تکاپو و مداخله برای تسلط سیاسی و نظامی بر اوکراین متهم کرده و بحران پدید آمده در این کشور را ناشی از رویکردهای غرب، به رهبری آمریکا دانستند. برخی از مقام‌های ارشد روسیه روز پنج‌شنبه به محکوم کردن اقدامات آمریکا و غرب در حمایت از اوکراین پرداختند و «سلطه‌جویی‌های آمریکا» را منشاء بحران جاری در شرق اوکراین خواندند.

سرگئی شویگو٬ وزیر دفاع روسیه به صراحت گفت که اقدام آمریکا و هم‌پیمانانش برای نزدیک‌تر کردن کی‌یف به غرب٬ تهدیدی آشکار برای مسکو بود و کرملین را وادار به واکنش کرد. شویگو که در کنفرانس سالانه امنیت بین‌المللی در مسکو سخن می‌گفت٬ تاکید کرد: ایالات متحده و هم‌پیمانانش همه خطوط محتمل و موجود را زیر پا گذاشته‌اند تا کی‌یف را به مدار خود وارد کنند و البته که چنین اقدامی واکنش ما را در پی خواهد داشت.

ژنرال والری گراسیموف٬ رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه هم در این نشست گفت: آمریکا خود را برنده جنگ سرد می‌داند و در پی چنین برداشتی تصمیم گرفته که دنیا را مطابق میل و بر اساس نیازهایش شکل دهد و بازسازی کند. آمریکا در جستجوی هژمونی و تسلط محض٬ فراموش کرده که به منافع دیگر کشورها احترام بگذارد و قوانین بین‌المللی را نقض نکند.

در پی گسترش درگیری و آشوب در شرق اوکراین که مملو از جدایی‌طلبان حامی و تحت حمایت روسیه است٬ تاکنون بیش از 6000 تن کشته شده‌اند. غرب٬ روسیه را متهم به بحران‌آفرینی و کمک به ناآرامی می‌کند و روسیه از دیگر سو غرب را منشاء بحران می‌خواند. هر دو طرف هرگونه مداخله در پدید آمدن و گسترش این بحران مزمن را انکار می‌کنند.

سرگئی لاوروف٬ وزیر امور خارجه روسیه هم در این کنفرانس که نمایندگانی از چین٬ ایران٬ پاکستان و برخی از متحدان منطقه‌ای روسیه در آن حضور داشتند٬ بار دیگر تاکید کرد که کی‌یف باید به تعهدات خود در قبال توافق صلحی که در مینسک منعقد شده پای‌بند بماند تا بتواند «امنیت و اتحاد اوکراین را حفظ کند.»

هر سه مقام بلندپایه روسیه تاکید کردند که اقدام آمریکا برای استقرار سپر موشکی ناتو در اروپا٬ تهدید استراتژیک برای روسیه محسوب می‌شود و با سیاست‌های این کشور برای جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته‌ای هم‌سو نیست.

سرگئی شویگو می‌گوید، مسکو می‌خواهد گام‌هایی برای مقابله با این اقدام بردارد. ناتو اعلام کرده که این اطلاعات «گمراه‌کننده و نادرست» است٬ چرا که سپر موشکی ماهیت دفاعی دارد و روسیه را هدف قرار نداده است.

اما در مقابل٬ مقامات روس می‌گویند، بدیهی است که اقدامات انجام ‌شده از سوی ناتو برای تقویت کشورهای شرق اروپا و افزایش قابلیت‌های نظامی آنان سازمان‌ یافته‌تر و فراتر از آن است که دفاعی خوانده شود. ناتو می‌گوید اقداماتش «برای اطمینان دادن به اعضای شرقی این پیمان است که سیاست‌های مداخله‌جویانه مسکو در اوکراین را دیده‌اند و از آن می‌هراسند.»

انتهای پیام

کد N793249

وبگردی