آفتاب

تشدید حملات عربستان به یمن و پیش‌روی القاعده در جنوب

تشدید حملات عربستان به یمن و پیش‌روی القاعده در جنوب

حملات هوایی، دریایی و توپخانه‌ای ائتلاف تحت رهبری عربستان در حالی به مناطق مختلف یمن ادامه دارد که در سایه این عملیات القاعده در جنوب این کشور قدرت گرفته و در حال پیشروی به سمت مناطق غربی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه اسکای‌نیوز عربی، حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف عربی که به رهبری عربستان علیه یمن در جریان است، روز پنجشنبه و بامداد امروز جمعه نیز به شدت ادامه داشت و گفته می‌شود یکی از فرماندهان نظامی حوثی‌ها با نام ماجد جنید در این عملیات کشته شده است.

برخی از منابع داخلی در یمن نیز گفته‌اند که جنید در رویارویی با نیروهای تیپ 35 ارتش یمن که از منصور هادی رییس جمهور مستعفی این کشور دستور می‌گیرد، کشته شده است. جنید از فرماندهان ارشد حوثی‌ها در جبهه‌های نبرد محسوب می‌شود.

در همین حال جنگنده‌های عربستانی و دیگر متحدان عرب این کشور مواضع حوثی‌ها و نیروهای هم‌پیمان آنها در استان‌های تعز، عدن، صنعا، مارب، لحج و دیگر مناطق این کشور را بمباران کردند که این حملات تلفاتی را به نیروهای شبه نظامی و نیز غیرنظامیان وارد آورده است.

مواضع حوثی‌ها در نوار مرزی عربستان و یمن به ویژه در استان شمالی صعده نیز به شدت از سوی توپخانه و یگان‌های موشکی ارتش عربستان زیر آتش قرار گرفت که چندین کشته در میان غیر نظامیان بر جای گذاشت .

با پشتیبانی این حملات، شبه نظامیان قبیله‌ای و نیروهایی از ارتش که هنوز از منصور هادی دستور می‌گیرند نیز با نیروهای انصارالله درگیر شده‌اند و گفته شده است که ده‌ها نفر از دو طرف در جریان این درگیری‌ها در 24 ساعت گذشته کشته شده‌اند.

با ادامه حملات عربستان به یمن هرج و مرج و از هم گسیختگی فروانی در میان نیروهای نظامی این کشور به وجود آمده و باعث شده که القاعده در جنوب به ویژه مناطق بیابانی به پیش‌روی‌هایی دست یابند.

نیروهای القاعده که نزدیک به دو هفته است شهر مکلا، مرکز استان حضرالموت را به کنترل خود در آورده‌اند عملیاتی را برای تصرف فرودگاه این شهر که در خارج از مکلا قرار دارد، آغاز کردند.

بنا به گفته منابع یمنی، نیروهای القاعده توانسته‌اند بر بیشتر بخش‌های این فرودگاه کنترل یابند و حملاتی را نیز برای تصرف پادگان تیپ 27 مکانیزه ارتش یمن در اطراف این فرودگاه است، آغاز کرده‌اند.

گفته می‌شود با آغاز حمله القاعده به فرودگاه مکلا نیروهای تحت امر منصور هادی که مسوول حمایت از این فرودگاه بوده‌اند، پا به فرار گذاشتند و بخش‌های زیادی از این فرودگاه بدون مقاومت به کنترل القاعده در آمده است.

در همین حال احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف تحت رهبری عربستان بدون اشاره به پیش‌روی‌های القاعده در جنوب یمن در کنفرانسی مطبوعاتی تاکید کرد که حملات علیه حوثی‌ها و هم‌پیمانان این گروه همچنان ادامه خواهد داشت.

وی مدعی شد که عملا ارتباط فرماندهان حوثی با یگان‌های میدانی آنها در مناطق مختلف یمن قطع شده و نیروهای این گروه تقریبا به شکل مستقل در حال نبرد هستند که این امر کار را برای شکست دادن آنها آسان کرده است.

آمریکا نیز با ابراز نگرانی از پیش‌روی‌های القاعده در یمن اعلام کرده که روی کار بودن یک دولت قدرتمند و ارتش سازمان یافته در این کشور کار را برای از بین بردن القاعده آسان‌تر می‌کند و به همین دلیل عملیات علیه شبه نظامیان حوثی در مین را تایید می‌کند.

انتهای پیام

کد N792984

وبگردی