آفتاب
یک مقام آمریکایی:

حملات عربستان به یمن موجب قدرت گیری القاعده شده است

حملات عربستان به یمن موجب قدرت گیری القاعده شده است

یک مقام دولت آمریکا با اشاره به قربانی شدن غیرنظامیان در حملات هوایی عربستان به یمن، این حملات را موجب قدرت گیری القاعده در این کشور دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از لس آنجلس تایمز، کشته شدن شمار زیادی از غیرنظامیان در حملات جنگنده های ارتش عربستان به یمن موجب نگرانی آمریکا شده است. یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود این موضوع را یک «فاجعه» برای عربستان خواند و گفت مقامات ریاض پایانی واقع گرایانه برای این حملات متصور نیستند.

این اشتباهات فاحش در حالی رخ می دهد که دستگاه اطلاعاتی آمریکا به جنگنده های عربستان در هدف قرار دادن مواضع نیروهای مردمی یمن کمک می کند. در گزارشی که به تازگی از سوی سازمان ملل منتشر شده به هدف قرار گرفتن دهها مرکز عمومی شامل بیمارستان ها، مدارس و مساجد در این حملات اشاره شده که طی آن دست کم 364 غیرنظامی جان باخته اند.

این مقام آمریکایی به ویژه قدرت گیری شبکه تروریستی القاعده شاخه شبه جزیره عربستان در بحبوحه درگیری های یمن را موجب نگرانی واشنگتن دانست. این در حالی است که آمریکا پس از سال ها حملات هوایی خود به مواضع القاعده در یمن، گمان می کرد از قدرت این گروه تروریستی به اندازه کافی کاسته است.

با این حال تحرکات اخیر القاعده در جنوب یمن از جمله تصرف یک فرودگاه محلی، یک ترمینال سوخت و یک پایگاه نظامی در خارج از شهر مکلا مرکز استان حضرموت نشان از جان گرفتن دوباره این گروه دارد. تروریست ها اخیرا نیز با حمله به یک بانک، دارایی های آن را به غارت برده و همچنین صدها نفر از زندانیان یک زندان در مکلا را آزاد کرده اند.

به گفته این مقام آمریکایی نگرانی واشنگتن از این است که القاعده با حمایت های غیرمستقیم عربستان بتواند بر منطقه جنوبی یمن که بر گذرگاه های آبی استراتژیک مشرف است، مسلط شود. زیرا جنگنده های عربستان در حمله به مناطق مختلف یمن از هدف قرار دادن مواضع القاعده خودداری می کنند و در مقابل تمرکز آنها بر هدف قرار دادن نیروهای مردمی یمن به عنوان نیروی بازدارنده در برابر قدرت گرفتن القاعده است.

کد N792787

وبگردی