آفتاب
صلیب سرخ:

جنگ بسیاری از اوکراینی ها را نیازمند کمک­­ فوری کرده­ است

جنگ بسیاری از اوکراینی ها را نیازمند کمک­­ فوری کرده­ است

کمیته­ بین ­المللی صلیب سرخ برای رسیدگی به شرایط حاد بشردوستانه­ ناشی از یک سال درگیری شدید در شرق اوکراین درخواست اعتبار اضافی می­ کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در ژنو، آتش ­بس شکننده ­ای که در ماه فوریه بر سر آن توافق شد به تیم­ های کمیته بین المللی صلیب سرخ اجازه داد تا در خط مقدم ارزیابی دقیق ­تری از شرایط داشته باشند. این ارزیابی نشان داد آوارگان، مجروحان، بازداشت­ شدگان و کسانی که در صدد بازسازی زندگی خود هستند، همگی با نیازهای جدی­ روبه­ رو هستند.

کمیته­ بین­ المللی صلیب سرخ از اهداکنندگان درخواست 32 میلیون فرانک سوئیس دیگر (برابر با 34میلیون دلار) دارد. این پول برای افزایش میزان کمک­ به مردم بی­ خانمان، حمایت از خدمات پایه­ درمانی و کمک به روند شناسایی اجساد صرف خواهد شد. از این مبلغ همچنین برای نصب علائم هشدار دهنده برای مهمات عمل ­نکرده و کمک به روند ارائه­ خدمات اضطراری در صورت بروز مشکل در این رابطه استفاده خواهد شد.

در همین رابطه «لوران کورباز» رئیس عملیات کمیته­ بین­ المللی صلیب سرخ برای اروپا و آسیای میانه گفت: گرچه از شدت نبردها کاسته شده ولی کماکان هر روزه شاهد تلفات هستیم و شرایط زندگی برای غیرنظامیان ساکن در خط مقدم و آوارگان منطقه بسیار نامناسب است. ما باید به مردم کمک کنیم تا با ادامه­ درگیری­ها و عواقب یک سال درگیری مخرب کنار بیایند.

این اعتبار اضافی، میزان بودجه­ سال 2015 را برای اوکراین و دفتر منطقه­ ای سازمان در مسکو به بیش از 80 میلیون فرانک سوئیس (5/84 میلیون دلار) می رساند و این کمیته­ بین ­المللی صلیب سرخ را قادر می­ سازد تا به یکی از پنج عملیات بزرگ خود در جهان واکنش نشان دهد.

بر اساس گزارش سازمان ملل، دست کم 6 هزار نفر در جریان درگیری در شرق اوکراین کشته و نیمی از جمعیت منطقه، چیزی نزدیک به دو میلیون نفر، آواره شده­ اند. در طول درگیری، غیرنظامیان ساکن در مناطق نزدیک به خط مقدم هدف راکت­ های سنگین و توپخانه بوده­ اند. بیمارستان­ها، مدارس، سیستم­ های آب و برق­ رسانی و دیگر خدمات ضروری نیز خسارات شدیدی را متحمل شده ­اند.

شرایط در اثر فقر نسبی در کل منطقه، فقدان منابع لازم در مناطق تحت کنترل مخالفان و رکود اقتصادی وخیم ­تر هم شده است. مردم همچنین به دلیل روند جدید مسافرت­ها برای دسترسی به حقوق و پس ­انداز خود دچار مشکل هستند. بدون شغل و بدون درآمد، بقای کل خانواده به کمک­ های توزیعی توسط کمیته­ بین ­المللی صلیب سرخ و شرکای آن در نهضت بین­ المللی صلیب سرخ و هلال احمر بستگی دارد.

در 2015، این سازمان بیش از 3 هزار تن کمک به مناطق تحت کنترل مخالفان در لوگانسک و دونتسک رسانده است. در هر دو سوی خط مقدم، بیش از 156هزار نفر کمک­ های غذایی و بیش از 167 هزار نفر هم دیگر اقلام اساسی را دریافت کرده­ اند. کمیته­ بین­ المللی صلیب سرخ و دفاتر محلی صلیب سرخ در جنوب روسیه و کریمه 1200 تن اقلام امدادی بین کسانی که از درگیری­ های اوکراین به آن­جا گریخته­ اند توزیع کرده است.

فعالیت­ های کمیته­ بین ­المللی صلیب سرخ در حمایت از کسانی که از آزادی خود محروم شده ­اند نیز بخشی عمده از تعهدات این سازمان را تشکیل می­ دهد. از سپتامبر 2014 این سازمان از زندان­ های تحت کنترل دولت بازدید داشته است. در 2015 هم برای حدود 16هزار زندانی در مناطق تحت کنترل مخالفان غذا و اقلام بهداشتی فراهم کرده است. در همین حال کمیته­ بین ­المللی صلیب سرخ به مذاکرات خود با مقامات اوکراینی و مخالفان ادامه می­ دهد تا مجوز رسمی برای بازدید از زندانیان را کسب کند و پیشنهاد داده تا روند آزادی همزمان افراد زندانی نزد دو طرف را تسهیل نماید.

کد N792778

وبگردی