آفتاب

قطعنامه‌ سازمان ملل نمی‌تواند سرنوشت جنگ‌ یمن را تعیین کند

قطعنامه‌ سازمان ملل نمی‌تواند سرنوشت جنگ‌ یمن را تعیین کند

شورای امنیت روز گذشته به پیشنهاد شورای همکاری خلیج فارس قطعنامه‌ای را علیه یمن صادر کرد که عملاً خواسته‌های عربستان در آن گنجانده شده تا بار دیگر نشان دهد عالی‌ترین نهاد بین‌المللی تصمیم گیرنده در جهان به ابزاری در دست قدرت‌های مالی و سیاسی تبدیل شده است.

قطعنامه عربستانی 2216 که تحت بند 7 منشور سازمان ملل تنظیم شده است از حوثی‌ها خواسته از تمامی مناطقی که اکنون در دست آن‌هاست از جمله صنعا - پایتخت یمن خارج شوند و همه سلاح‌هایی که از ارتش و نهادهای نظامی و امنیتی منصور هادی به غنیمت گرفته‌اند را به وی بازگردانند.

رضا امیری مقدم، کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به این‌که شورای همکاری خلیج فارس قطعنامه پیشنهادی خود را به وسیله اردن که به عنوان یک عضو غیردائم در شورای امنیت حضور دارد به پیش برد، گفت: این قطعنامه در واقع تکمیل کننده طرح حمله نظامی عربستان به همراه برخی از کشورهای دیگر عربی به یمن است و این بیانگر این است که ادعای حوثی‌ها مبنی بر این‌که عربستان سعودی و کشورهای غربی برای حمله به یمن از پیش هماهنگ بودند درست است.

او با بیان این‌که عربستان سعودی بدون اجازه شورای امنیت ائتلافی را تشکیل داد و به یمن حمله کرد، ‌ادامه داد: این قطعنامه به نوعی به اقدام نظامی عربستان در یمن مشروعیت داد و این کشور در حال حاضر می‌تواند با خیال راحت‌تر به اقدام نظامی و مداخله جویانه خود در یمن ادامه دهد.

در صورتی که حوثی‌ها به قطعنامه 2216 تن ندهند با اقدام نظامی از سوی جامعه نظامی مواجه خواهند شد. گرچه هم اکنون بیش از 20 روز است که ائتلافی به رهبری عربستان و متشکل از 10 کشور و با حمایت اطلاعاتی و لجستیکی آمریکا و اسراییل در حال بمباران مواضع حوثی‌ها است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این‌که این قطعنامه حلقه محاصره را علیه مردم یمن تنگ‌تر خواهد کرد، اظهار کرد: ولی تاریخ نشان داده که این قطعنامه‌های سازمان ملل نیستند که سرنوشت جنگ‌ها را تعیین می‌کنند بلکه مردم تعیین کننده اصلی هستند.

وی با بیان این‌که عربستان حتی با این‌گونه حمایت‌ها به اهداف خود نمی‌رسد و با ناکامی مواجه خواهد شد،‌ ادامه داد: مردم یمن در حال حاضر دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند و قطعاً این‌گونه اقدامات تأثیری بر مسیری که آن‌ها انتخاب کرده‌اند نخواهد داشت.

جمهوری اسلامی ایران در راستای حل بحران یمن طرح 4 ماده‌ای ارائه کرده است که این طرح با بحث توقف حملات شروع می‌شود و خواهان ارسال کمک‌های انسان‌ دوستانه به یمن است تا سپس زمینه برای گفت‌وگوی یمنی – یمنی فراهم شود تا در نتیجه شرایط به سمت شکل‌گیری یک دولت وحدت ملی حرکت کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این‌که به نظر نمی‌رسد که عربستانی‌ها در کوتاه مدت زیر بار این‌گونه طرح‌ها (طرح آتش بس) بروند، ادامه داد: از طرف دیگر عربستان حتی اگر بتواند کل یمن را به صورت 100 درصد اشغال کند، محال است که بتواند این اشغال را ادامه دهد.

رضا امیری مقدم، تصریح کرد: عربستان سعودی در کشور یمن سرمایه‌گذاری وسیعی کرده، حزب و قبیله درست کرده و با تحولاتی که در یمن صورت گرفته سرمایه‌های خود را از دست رفته می‌بیند به همین بابت تلاش دارد که وضع را به سابق برگرداند و بار دیگر یک دولت جیره‌خوار در این کشور ایجاد کند تا منافعش بار دیگر در این کشور تأمین شود.

انتهای پیام

کد N792197

وبگردی