آفتاب

حبیبی: با پذیرش پروتکل الحاقی مخالفیم/ تمامی مصیبت‌ها ناشی از تحریم نیست

حبیبی: با پذیرش پروتکل الحاقی مخالفیم/ تمامی مصیبت‌ها ناشی از تحریم نیست

مهر نوشت:

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: پذیرش پروتکل الحاقی به دشمنان اجازه می دهد که حتی در تجهیزات نظامی ما سرک بکشند و لذا با پذیرش آن مخالفیم.

محمدنبی حبیبی روز چهارشنبه در جلسه پرسش و پاسخ که در تالار اجتماعات مجتمع علوم انسانی دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد به بیان موضع حزب مؤتلفه درمورد بیانیه لوزان پرداخت و اظهار داشت: بیانیه لوزان صرفا یک بیانیه مطبوعاتی است که به صورت حقوقی نمی تواند الزام آور باشد.

وی با بیان این که این بیانیه می تواند مقدمه ای بر توافق نهایی باشد گفت:طرف ما در مذاکرات زورگو قلدر و بی منطق است و نیامده تا با اخلاقیات اسلامی با ما گفتگو کند با این حال تیم هسته ای سعی بر عدم ورود به خطوط قرمز داشته است.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با پذیرش داوطلبانه پروتکل الحاقی مخالفت کرد و گفت: علت مخالفت حزب وجود یک زمینه آزادانه در پروتکل است که امکان جاسوسی مراکز نظامی ما را به دیگران می دهد.

تاثیر تحریم ها در نابسامانی کشور ۲۵ درصد بوده است

وی در خصوص اثر تحریم ها براقتصاد کشور گفت: در این باره جلساتی با کارشناسان معتبراقتصادی داشته ام و طبق نظر این کارشناسان تأثیر تحریم ها بر نابسامانی های اقتصادی کشور بین ۲۰تا ۲۵ درصد بوده است.

حبیبی با بیان این که برای رفع نابسامانی های اقتصادی باید به داخل کشور توجه کنیم گفت:این که بگوییم همه مشکلات اقتصادی ما مربوط به تحریم هاست اشتباهی است که هم این دولت و هم دولت پیشین مرتکب شده اند.

وی با بیان این که شعارهای سالانه رهبری جزو اصول کلی است گفت: رهبری عمدتا بر مسائل اقتصادی تمرکز داشته است و دولت قبلی و فعلی بایستی به جای متهم کردن یکدیگر باید نشان دهند که چه مقدار به این گفته های رهبری توجه کرده اند.

حبیبی گفت: اگر ما اقتصاد دولتی فعلی را تغییر ندهیم و به واسطه آن اقتصاد وابسته به نفت، اقتصاد وارداتی کالا و عدم برخورد قاطع با ورود کالاهای قاچاق صورت نگیرد باعث می شود که تمام مصیبت ها را از تحریم ها بدانیم.

وی افزود: همانطور که رهبری به اقتصاد مقاومتی تمرکز داشته اند ما هم باید در این اقتصاد مقاومتی مردم را با خود شریک کنیم.

حبیبی چاره کار در تحریم ها را تکیه بر اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: اگر مردم را در میانه کار قرار دهیم بخش عمده مشکلات ما در مسائل اقتصادی حل می شود و این مردمی که همیشه در مسائل سیاسی همراه نظام بوده اند می توانند در مسائل اقتصادی هم با نظام همراهی کنند.

آمریکا ذره ای از خصومت خود دست برنداشته است

وی با بیان این که دولت باید در موضوع هسته ای تمرکز خود را به داخل کشور داشته باشند گفت: دولتمردان باید به خارج نگاه کنند اما به آن امید نداشته باشند که به همین واسطه می توانیم مسائل داخلی را حل کنیم.

حبیبی گفت: این که گفته شود در بیانیه لوزان تمامی امتیازات را به دشمن داده ایم نظری نادرست است و آن را خلاف حق می دانم و در جایی که نیاز بود تذکرات را به تیم مذاکره کننده داده ایم.

وی تیم مذاکره کننده تیمی مقاوم دانست و گفت: آمریکایی ها افراد متکبری هستند که با تیمی مقاوم روبه رو بودند و این مقاومت تیم ایرانی بود که آن ها را به مذاکرات طولانی مدت وادار می کرد.

وی مذاکره را نوعی تعامل دانست و گفت: مذاکرات جای بده بستان است و اگر با این نگاه کسی بگوید امریکا ذره ای از خصومت خود دست برداشته است خطا کرده و در ۳۶ سال گذشته این دشمن سعی بر ازبین بردن ریشه انقلاب داشته است.

حبیبی گفت: بر خلاف سخن آمریکایی ها که معتقدند ایران به اجبار تحریم ها پای میز مذاکره حاضر شد، معتقدم آمریکا به مذاکره نیاز داشت و این مذاکرات نشان داد که کدام طرف به صورت غیرصادقانه عمل می کند.

دو قطبی کردن موضوع هسته ای خیانت است

وی موضع اصلی حزب مؤتلفه را عدم حزبی گرایی در مسئله هسته ای دانست و گفت: این موضوعی ملی است و دو قطبی کردن آن نوعی خیانت بوده و اصول گرایان و اصلاح طلبان هم باید این نگاه دوقطبی را در مسئله هسته ای کنار بگذارند.

حبیبی گفت: نگرانی ما از این است که اگر روزی توافق امضا شد چه سازوکارهایی برای ضمانت اجرا وجود خواهد داشت و همیشه بر مشخص شدن ضمانت ها بر تعهدات توافق نامه تأکید کرده ایم.

وی در خصوص ائتلاف جریان های مختلف اصول گرایی گفت: معتقدیم که مشترکات مهمی در جریان اصول گرایی با وجود سلیقه های مخلتف وجود دارد و سعی داریم سلیقه ها را به هم نزدیک کنیم

وی رعایت خط قرمزها را در هر دو جناح لازم دانست و گفت: کسانی که در ائتلاف در هر جناح می توانند شرکت کنند که این خط قرمزها را قبول داشته باشند.

با افرادی که خطوط قرمز را رعایت کنند آماده مذاکره هستیم

حبیبی گفت: پیش بینی من این بود که جریان اعتدال گرا و اصلاح طلب با هم به توافق می رسند و در انتخابات ۹۴ ائتلاف می کنند که دو ماه پیش آقای عارف گفت به دنبال ارائه لیستی از مشترکات اعتدالیون و اصلاح طلبان است.

وی با بیان این که حزب مؤتلفه با ایثارگران و جبهه پایداری جلساتی را برگزار کرده است گفت: در این جلسات بر روی مشترکات تکیه شده و پیشرفت های خوبی در این زمینه حاصل شده است.

حبیبی گفت: ما با آن دسته از اصول گرایانی که خطوط قرمز را رعایت کنند آماده مذاکره هستیم و تا کنون با سران ایثارگران و جبهه پایداری مشترکات زیادی داریم.

وی سیاست کلی حزب مؤتلفه را تلاش برای ایجاد مشترکات دانست و گفت: با حفظ احترام برای اصلاح طلبان و طرفداران دولت تصمیمی به ائتلاف با اصلاح طلبان و اعتدالیون نداریم و حتی این نظر در جلسات حزب مورد بحث نبوده است.

حبیبی با اشاره به موضع گیری آیت اله مصباح یزدی در خصوص ائتلاف جناح های اصول گرا گفت: ایشان عضو جامعه مدرسین و دارای شخصیت معتبر انقلابی بوده که گاهی سلیقه های ایشان با سلیقه حزب مؤتلفه تفاوت داشتند.

وی افزود: معتقدم جلسات یک سال گذشته آیت اله مصباح یزدی با آیت الله یزدی و آیت الله موحدی کرمانی و صمیمت آن ها باعث ایجاد مقدمه ای برای ائتلاف اصول گرایان بوده است.

حبیبی گفت: تفاهم در بین علمای تراز اول جامعه در قالب جامعتین و یا غیر آن برای انقلاب ضرورت دارد.

 

23503

کد N791992

وبگردی