آفتاب

اردوغان: راگیری پارلمان اروپا درخصوص کشتار ارامنه برای ما اهمیتی ندارد

اردوغان: راگیری پارلمان اروپا درخصوص کشتار ارامنه برای ما اهمیتی ندارد

رئیس جمهوری ترکیه گفت: رای گیری امروز (چهارشنبه) پارلمان اروپا درخصوص مساله کشتار ارامنه در سال 1915 میلادی که رهبر کاتولیک‌های جهان آن را به عنوان یک "نسل کشی" توصیف کرده، برای آنکارا اهمیتی ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، قرار است پارلمان اروپا امروز درباره قطعنامه‌ای برای برگزاری صدمین سالروز کشتار 5 / 1 میلیون ارامنه تحت حکومت عثمانی‌های ترکیه مذاکره کند.

رجب طیب اردوغان در کنفرانس خبری در آنکارا پیش از سفر رسمی به قزاقستان گفت: هر تصمیمی که پارلمان اروپا درباره ادعاهای نسل کشی ارامنه بگیرد از یک گوش شنیده شده و از گوش دیگر خارج می‌شود!

وی افزود: این سایه موسوم به "نسل کشی" بر روی ترکیه بدون شک لکه ننگی برای کشور محسوب می‌شود.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان روز یکشنبه به صورت علنی کشتار ارامنه توسط نیروهای عثمانی را "نسل کشی" توصیف کرد و باعث شد ترکیه سفیر خود در واتیکان را فراخواند.

ارامنه برخی تاریخ نگاران غربی و پارلمان‌های خارجی این کشتار دسته جمعی را نسل کشی می‌داند.

ترکیه با مساله کشته شدن ارامنه در درگیری‌ با نیروهای عثمانی که در 15 آوریل سال 1915 میلادی آغاز شد موافق است اما این مساله را که این اقدام "نسل کشی" بوده رد می‌کند.

اردوغان گفت: حدود صد هزار ارمنی همچنان در ترکیه زندگی می‌کنند از جمله آنهایی که شهروند ترکیه محسوب می‌شوند و آنهایی که پناهنده هستند و هرگز با آنها بدرفتاری نشده است.

وی افزود: شهروندان و پناهندگان ارامنه از امکانات کشور ما برخوردار هستند، ما می‌توانستیم آنها را از این کشور اخراج کنیم اما نکردیم.

انتهای پیام

کد N791846

وبگردی