آفتاب

گفت‌وگوی تلفنی نتانیاهو و پوتین درباره‌ تحویل اس‌300 به ایران

گفت‌وگوی تلفنی نتانیاهو و پوتین درباره‌ تحویل اس‌300 به ایران

رئیس‌جمهور روسیه و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تماسی تلفنی با یکدیگر درباره‌ رفع ممنوعیت تحویل سامانه‌ دفاعی اس‌300 به ایران گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه‌ راشاتودی، کاخ کرملین روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین داشته و در آن درباره‌ نگرانی‌های اسراییل از رفع ممنوعیت تحویل اس‌300 به ایران گفت‌وگو کرده است.

بر اساس بیانیه کرملین، پوتین در این گفت‌وگوی تلفنی به طور جزئی درباره‌ دلیل قانونی‌ اتخاذ این تصمیم توضیح داده و تاکید کرده است که سامانه اس‌300 به لحاظ فنی و تاکتیکی کاملا یک سلاح دفاعی است.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین گفته است: بنابراین سامانه اس‌300 هیچ تهدیدی علیه امنیت اسراییل و کشورهای خاورمیانه محسوب نمی‌شود.

همچنین دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: نتانیاهو در گفت‌وگوی تلفنی‌اش با رئیس‌جمهور روسیه نگرانی‌های شدید خود را از این مساله ابراز و به پوتین گفته است که این اقدام تنها موجب تشویق خواسته‌های ایران در منطقه و در نتیجه تضعیف ثبات در خاورمیانه می‌شود.

به گزارش راشا تودی، رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه با امضای حکمی ممنوعیت تحویل سامانه‌ دفاعی موشکی اس‌300 به ایران را لغو کرد. تهران و مسکو در سال 2007 قراردادی را برای خرید 5 سامانه اس 300 با ارزشی بالغ بر 800 میلیون دلار امضا کردند اما دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور پیشین روسیه در سال 2010 تحت فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی تحویل این سامانه به ایران را به تعویق انداخت.

این تصمیم رئیس‌جمهور روسیه واکنش‌های زیادی را در مورد مقامات صهیونیستی و آمریکایی برانگیخت.

مقامات رژیم صهیونیستی بر این باورند که این اقدام روسیه نتیجه‌ مذاکرات اخیر ایران و گروه 1+5 در لوزان سوئیس و دستیابی آنها به چارچوب یک توافق هسته‌ای است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز پس از انتشار خبر رفع ممنوعیت تحویل اس‌300 به ایران گفت که دیگر لزومی برای ادامه این محدودیت وجود ندارد به ویژه روسیه به صورت داوطلبانه و یکجانبه این تصمیم را گرفته است.

وی همچنین تاکید کرد:‌ سامانه اس 300 ماهیت کاملا دفاعی دارد و تهدیدی علیه اسراییل محسوب نمی‌شود.

انتهای پیام

کد N791478

وبگردی