آفتاب
پوتین:

سامانه اس-300 تهدیدی علیه اسرائیل نیست

سامانه اس-300 تهدیدی علیه اسرائیل نیست

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه طی گفتگویی تلفنی با نخست وزیر رژیم اسرائیل گفته است تحویل سامانه ضد موشک پیشرفته اس-300 به ایران تهدیدی علیه این رژیم نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نوشت دفتر نخست وزیری در بیانیه ای اعلام کرده است که بنیامین نتانیاهو در یک گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین به تصمیم اخیر کرملین برای تحویل سامانه ضد موشک اس-300 اعتراض کرده است.

ایران و روسیه در سال 2007 قرارداد فروش سامانه پیشرفته ضد موشک اس-300 را امضا کردند ولی مسکو بعد از تصویب قطعنامه 1929 از تحویل این سامانه به تهران خودداری کرد. روز یکشنبه ولادیمیر پوتین اعلام کرد که این سامانه در اختیار ایران قرار خواهد گرفت.

بر این اساس نتانیاهو مدعی شده است که گام مسکو در تحویل این سامانه به تهران باعث خواهد شد تا سیاست های جسارت آمیز ایران در منطقه افزایش یافته و امنیت و ثبات خاورمیانه را برهم خواهد زد. پوتین در پاسخ وی گفته است تصمیم مسکو عقلانی بوده زیرا به لحاظ فنی موشک‌های اس-۳۰۰ قابلیت دفاعی داشته و تهدیدی علیه اسرائیل نیست.

در همین حال فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان در واکنش به تصمیم روسیه درباره ارسال اس- 300 به ایران گفته است: ما در میانه یک پروسه هستیم و صحبت از پاداش در این مقطع بسیار زود است.

سامانه موشک‌های اس-۳۰۰ یکی از پیشرفته ترین سامانه‌های دفاع ضدهوایی در جهان است و می‌تواند تا ۱۰۰ هدف را به طور همزمان در آسمان ردیابی کند. این سامانه موشکی که تا 300 کیلومتر بُرد دارد، می‌تواند هواپیما و موشک‌های بالستیک را در ارتفاع ۲۷ کیلومتری از سطح زمین هدف قرار دهد.

کد N790905

وبگردی