آفتاب
بعیدی‌نژاد:

تصمیم برای انتشار فکت شیت ایرانی به عهده مسئولان عالی کشور است

تصمیم برای انتشار فکت شیت ایرانی به عهده مسئولان عالی کشور است

یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان، نشست عصر سه‌شنبه با جمعی از اساتید حقوق و روابط بین‌الملل را مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمید بعیدی‌نژاد پس از این نشست که حدود پنج ساعت به طول انجامید، اظهار کرد: مجموعه‌ای از بهترین اساتید حقوق و روابط بین‌الملل به این نشست دعوت شده بودند تا نقطه نظرات شان را بشنویم. این اساتید تجارب خوبی در مسائل بین‌الملل بویژه در بحث هسته‌ای داشتند و تبادل نظر خوبی میان ما و آن‌ها صورت گرفت.

وی گفت:‌ این جلسات می‌تواند تکرار شود تا ذهن اساتید دانشگاه که با دانشجویان سر و کار دارند نسبت به جنبه‌های مختلف مذاکرات روشن شود. امیدوارم بتوانیم در طول سه ماه آینده این ارتباطات را حفظ کنیم چرا که شنیدن دیدگاه‌ها و ایده‌های بیرون از مذاکرات می‌تواند مؤثر و راهگشا باشد.

بعیدی‌نژاد در پاسخ به اینکه وزارت خارجه تا چه اندازه منویات رهبری برای پاسخ به منتقدان در رابطه با بیانیه لوزان و مذاکرات هسته‌ای را برآورده کرده است، افزود: از روزی که به کشور بازگشته‌ایم در جلسات مختلف به ارائه توضیحات و شفاف‌سازی پرداخته‌ایم. من، آقای عراقچی، آقای کمالوندی و همچنین آقای صالحی و ظریف در سطوح مختلف مجلس شورای اسلامی،‌ صداوسیما،‌ سازمان‌ها و نهادها،‌ دانشگاه‌ها و نیز در همین جمع حقوقدانان روند مذاکرات و نتایج بدست آمده را تشریح کردیم.

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تصریح کرد:‌ دغدغه منتقدان و صاحب‌نظران، دغدغه ما هم هست و برای شنیدن آن‌ها آمادگی داریم.

وی در پاسخ به اینکه "آیا نشست جامعی با حضور همه منتقدان اصلی وزارت خارجه برگزار خواهد شد؟" گفت:‌ بعید می‌دانم این امکان وجود داشته باشد که بتوان همه منتقدان را یک جا جمع کرد، در عین حال ما با کسانی که سوالات و ابهاماتی درباره مذاکرات داشتند و انتقاداتی را مطرح کرده‌اند، در مجلس، دانشگاه‌ها و مراکز دیگر صحبت کرده‌ایم.

بعیدی‌نژاد ادامه داد: تقریبا چند روزی است که هیچ یک از مسئولان مذاکره‌کننده از وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی در دفاتر خود نیستند و دائم در جلسات مختلف درباره موضوع هسته‌ای صحبت می‌کنند. ما هیچ محدودیتی برای صحبت و پاسخ با اقشار مختلف جز زمان نداریم. در عین حال به لطف رسانه‌ها مطالب به گوش مردم و مسئولان منتقل می‌شود.

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در ادامه در رابطه با انتشار نام حقوق‌دانان شرکت‌کننده در جلسه مذکور، از ذکر اسامی آن‌ها خودداری کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه "آیا این ضرورت را حس نمی‌کنید که باید از حقوق‌دانان بیشتری در مذاکرات استفاده کنید؟" گفت: کارشناسان حقوقی و فنی سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه به طور جدی درگیر هستند و حضور ما محدود به چند نفری که در مذاکرات شرکت می‌کنند نیست بلکه تعداد زیادی از افراد در رابطه با مذاکرات هسته‌ای چه در مذاکرات و چه در بیرون از آن درگیر هستند.

مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه در برابر این پرسش که "در دور جدید مذاکرات، دستور کار چیست؟" پاسخ داد: مذاکرات بعدی در سطح معاونان و کارشناسان سه‌شنبه هفته آینده آغاز می‌شود و قرار است کار بر روی پیش‌نویس توافق را آغاز کنیم. این کار باید تا 11 تیرماه انجام شود.

بعیدی‌نژاد درباره انتشار فکت شیت ایرانی و درخواست تعداد زیادی از نمایندگان برای انتشار آن، گفت: ما کاملا اشتیاق نمایندگان مجلس در رابطه با انتشار گزاره‌برگ (فکت شیت) را درک می‌کنیم. کارهای مقدماتی برای نوشتن این متن انجام شده است اما در رابطه با انتشار آن در سطح عالی مسئولان در حال تصمیم‌گیری هستند و اگر به این تصمیم برسند که انتشار این متن به مذاکرات آسیبی نمی‌زند یا تاثیر منفی ندارد آن را منتشر خواهند کرد، در غیر این صورت به لحاظ فنی مشکلی برای انتشار وجود ندارد.

انتهای پیام

کد N790898

وبگردی