آفتاب

نظربایف به تهران می‌آید

نظربایف به تهران می‌آید

وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری با همتای قزاقش روز گذشته از سفر نورسلطان نظربایف، رییس‌جمهور قزاقستان به ایران برای دیدار با مقامات ایرانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری جهان، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که برای انجام تماس‌های رسمی در قزاقستان به سر می‌برد، با نور سلطان نظربایف، رییس‌جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار ظریف میزبانی قزاقستان برای مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 قدردانی کرد.

نظربایف گفت: در طول سال‌های گذشته با وجود همه دشواری‌ها و فراز و نشیب‌ها روابط خود را با ایران گسترش دادیم.

او ادامه داد: قزاقستان در راستای گسترش همکاری‌های اقتصادی و سیاسی و زنده نگه داشتن نقش جاده ابریشم به را‌ه‌آهن جدید که این دو کشور را به یکدیگر متصل می‌کند نگاه مثبتی دارد حتی این راه‌آهن باعث بازگشایی قزاقستان به سمت تنگه هرمز می‌شود.

هم‌چنین در ادامه نظربایف با تبریک به ایران برای تلاش‌هایش در جهت دستیابی به بیانیه سوییس اضافه کرد: این بیانیه می‌تواند برای آینده امیدهای بسیاری به همراه داشته باشد.

ظریف نیز با اعلام پیام روحانی به همتای قزاقش از حمایت قزاقستان در حل مساله هسته‌ای قدردانی کرد.

هم‌چنین ظریف در دیدار با یرلان ادریسوف، وزیر خارجه قزاقستان اعلام کرد: قزاقستان برای عملیاتی کردن راه‌آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان سرمایه‌گذاری لازم را انجام می‌دهد. این دیدار که نزدیک به یک ساعت به طول انجامید دو وزیر خارجه درباره مسائل مختلف گفت‌وگو کردند.

ادریسوف در نشست مطبوعاتی پس از دیدار دوجانبه گفت: راه‌آهن ترکمنستان، قزاقستان و ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این راه‌آهن می‌تواند در گسترش تجارت میان کشورهای منطقه کمک کند.

او ادامه داد: قزاقستان برای برقراری صلح و ثبات در منطقه تمام تلاش خود را انجام می‌دهد.

هم‌چنین ظریف ادامه داد: در این دیدار درباره گسترش هر چه بیش‌تر همکاری‌های اقتصادی و تجاری گفت‌وگو کردیم. در حوزه‌های کشاورزی و اقتصادی پتانسیل بالایی میان دو کشور وجود دارد.

ظریف در ادامه از سفر نور سلطان نظربایف در سال جاری به ایران خبر داد.

سفر نظربایف می‌تواند در گسترش روابط دو کشور بسیار مهم باشد.

انتهای پیام

کد N790602

وبگردی