آفتاب

ورود ناظران روسیه به رزمایش ناتو در اسکاتلند

ورود ناظران روسیه به رزمایش ناتو در اسکاتلند

انگلیس که با حضور 11 کشور دیگر عضو ناتو مانور دریایی برگزار می‌کند، مجبور شد تا مجوز نظارت چهار روزه برای ناظران پوتین در رزمایش صادر کند، این در حالی است که تنش‌ها با روسیه رو به افزایش است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی میل، افسران انگلیسی مجبور شده‌اند تا مجوز بازرسی چهار روزه را برای کارشناسان مسکو صادر کنند. این مجوز برای مانوری صادر شده است که با حضور 58 کشتی و زیردریایی، 50 هواپیما و 3000 نیروی زمینی برگزار می‌شود.

کارشناسان روس به محل برگزاری رزمایش گسترده ناتو در نزدیکی سواحل اسکاتلند رسیده‌اند. صدور مجوز برای آنها طبق معاهده کنترل تسلیحات اروپا است و در حالی صادر شده که تنش رهبران جهان با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به شدت افزایش یافته است.

حضور ناظران روسیه در مانور "جنگجوی مشترک" صورت گرفته؛ هدف از رزمایش مذکور ارسال پیامی به رهبر روسیه در بحبوحه افزایش تخاصم‌ها است. دولت انگلیس از این رزمایش‌ به عنوان یکی از بزرگترین تمرین‌های نظامی زمینی، هوایی و دریایی اروپا نام برده است. مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس گفت که این رزمایش، با حضور 58 کشتی و زیردریایی، 50 هواپیما و 3000 نیروی زمینی به جهان نشان خواهد داد که ناتو تا چه حد "قدرتمند" است.

با این حال مشخص شده است که به رغم تنش‌ها با پوتین، انگلیس موظف شده است تا اجازه حضور ناظران روسی را صادر کند که شامل ناظران مرکز ملی کاهش تهدیدات هسته‌ای روسیه می‌شود.

این مرکز که زیرنظر وزارت دفاع روسیه فعالیت می‌کند طبق گزاش تلویزیون دولتی روسیه قرار است که یک سری بررسی انجام دهند.

انگلیس از سال 2010 دیگر هیچ ناظری را به مانورهای روسیه ارسال نکرده است اما روسیه همچنان به اجرای توافق مصر است و سالانه دوباره میزبان ناظرانی از کشورهای دیگر است. طبق توافق 2011 "سند وین" کشورها می‌توانند شماری نظارت‌های محدود در اراضی سایرکشورهای امضا کننده انجام دهند.

انتهای پیام

کد N790510

وبگردی