آفتاب

آمریکا توسعه اقدامات نظامی فراتر از عراق و سوریه علیه داعش را منتفی نمی‌داند

آمریکا توسعه اقدامات نظامی فراتر از عراق و سوریه علیه داعش را منتفی نمی‌داند

یکی از نمایندگان ارشد دولت آمریکا در ائتلاف ضد داعش گفت، گروه تروریستی داعش مشکلی است که از نظر تاریخی بی‌سابقه بوده و باعث شده تا آمریکا برای مبارزه با این گروه به قلمرویی ناشناخته و بدون مرز پا گذارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، برت مک گرک، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور عراق و ایران در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه خبری سی‌.ان.ان به توصیف چالشی که واشنگتن و متحدانش در مبارزه با داعش با آن مواجه است، پرداخت.

مک گرک توسعه اقدامات نظامی آمریکا فراتر از عراق و سوریه را با هدف مبارزه با توسعه این تهدید منطقه‌ای رد نکرد.

وی گفت: ما ابزارهای متعددی برای حفاظت از خودمان و منافع امنیت ملی‌مان داریم که بخشی از آن ابزارهای نظامی هستند. مطمئناً هنگامی که رئیس‌جمهور دستور استفاده از آنها را بدهد و فرماندهی ما توصیه کند که استفاده از ابزارهای نظامی به جا است، ما این اقدام را انجام می‌دهیم. داعش مشکلی است که از نظر تاریخی بی‌سابقه است.

این مقام آمریکایی تاکید کرد: بیش از 20 هزار شبه‌نظامی خارجی از چند کشور به سوریه رفته و به این گروه تروریستی پیوسته‌اند. این رقم دو برابر تعدادی است که در دهه 1980 میلادی در یک دوره 10 ساله برای مبارزه با جماهیر شوروی به افغانستان رفته بودند. در حقیقت ما در اینجا در یک قلمرو ناشناخته و بدون مرز قرار داریم.

مک گرک به تازگی از نشست فوری کشورهای عضو ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا که در اردن برگزار شده بود، بازگشته است. آمریکا در حال حاضر اعلام کرده که 62 کشور عضو این ائتلاف ضدداعش هستند.

همزمان با اینکه ائتلاف تحت رهبری آمریکا توجه خود را به عراق و سوریه متمرکز کرده، داعش دست‌درازی خود به لیبی، مصر و یمن را با کمک گروه‌های افراطی موجود در این کشورها که متعهد ائتلاف با داعش شده‌اند، گسترش داده است.

آمریکا همچنین در حالی افزایش تلاش‌هایش برای کسب مشارکت گروه‌های سنی در مبارزه با داعش است، اما تاکنون پیشرفت اندکی داشته است.

با این حال مک گرک گفت: حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در جلب حمایت قبایل سنی از حمله برنامه‌ریزی شده عراق به داعش در استان الانبار در هفته‌های پیش‌رو پیشرفت داشته است.

وی ضمن تاکید بر اهمیت همکاری با العبادی افزود: نخست‌وزیر عراق هفته گذشته در استان الانبار، بیش از 1000 قبضه کلاشینکف را به نیروهای قبیله‌ای که قصد پیوستن به نیروهای امنیتی عراق را دارند، داد. ما در تلاشیم تا این نیروهای قبیله‌ای را برای حمله چند هفته آتی آماده کرده و به آنها آموزش دهیم.

انتهای پیام

کد N790488

وبگردی