آفتاب
گفت‌وگوی ادیان؛ نقش مؤمنان برای مقابله با افراط‌گرایی

تاکید یک اندیشمند آمریکایی بر آشناکردن جوانان با حقیقت دینشان

تاکید یک اندیشمند آمریکایی بر آشناکردن جوانان با حقیقت دینشان

رئیس مدرسه عالی دینی هارتفورد آمریکا گفت: باید ارزش‌ها و مسائل دینی و تاریخ و سبک زندگی دینی را به جوانان آموزش بدهیم.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، هایدی هدسل در نشست «گفتگوی ادیان؛ نقش مؤمنان برای مقابله با افراط‌گرایی» که با حضور اندیشمندان دینی از آمریکا در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: ما باید بدانیم که در برابر افراط گرایی چه کاری باید انجام بدهیم. متاسفانه تمام ادیان با این مسئله مواجه هستند و ما نمی‌توانیم به این موضوع که به دور از اخلاق است بی توجه باشیم و بگوییم خودش از بین می‌رود. این مسئله با بی‌توجهی، کمرنگ نمی‌شود بلکه سکوت ما سبب می‌شود که آن‌ها از این که هست بدتر رفتار کنند.

وی افزود: همانگونه که آیت‌الله تسخیری فرمودند ما نباید این مسئله را به دین ربط بدهیم. اینها هرگز دین و مذهبی ندارند ما نباید ادیان خود را متهم کنیم که شما مقصر هستید که این گروه‌ها به وجود آمده است. ما باید برای رفع این مشکل مردم را تعلیم بدهیم و جوانان را با حقیقت دین خودشان آشنا کنیم. جوانان دین را به طور کامل نمی‌شناسند و ما باید ارزش‌ها و مسائل دینی و تاریخ و سبک زندگی دینی را به آن‌ها آموزش بدهیم.

رئیس مدرسه عالی دینی هارتفورد آمریکا ادامه داد:‌ یکی دیگر از راه‌های مقابله با افراط گرایی تعامل عملی است و پس از آن باید شرایط همدیگر را درک کنیم و برای هرمشکلی راه حلی ارائه بدهیم. من این آیه قرآن که می‌فرماید خداوند " ما انسان‌ها را مختلف آفریده تا همدیگر را بشناسیم " بسیار دوست دارم. ما باید کاری کنیم که اطلاعات غلط دینی و جهان به وجود نیاید و از جوانان در گفت‌و‌گوهای دینی بهره ببریم و این جلسات رسمی و غیررسمی سبب می‌شود که روش‌های بهتری را برای مقابله با افراط گرایی پیدا کنیم.

به گزارش ایسنا،‌ در ادامه این نشست دینی، نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هر کس به تروریسم و افراط گرایی کمک کند خودش به آن مبتلا می‌شود. افراد افراطی تا کل دنیا را به شکل خود در نیاورند آرام نمی‌مانند. اعتقاد من این است که هر قدر روحانیون و رهبران ادیان به هم نزدیک‌تر شوند جهان بهتر خواهد شد.

وی ادامه داد:‌ درخواست بنده از ادیان مختلف این است بر سر اشتراکات بحث و گفت‌و‌گو کنیم و بحث‌های تخصصی را در محیط های آکادمی و علمی به آن بپردازیم. مطرح کردن مسائل تخصصی در بین مردم درست نیست چرا که همگی دشمن مشترکی به نام الحاد داریم و فعلا زمان لازمی برای طرح اختلافات نیست.

در ادامه این نشست و گفت‌و‌گوی دینی، کشیش گیورگیس نرسیسیان، نماینده اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران با بیان این‌که «عیسی مسیح همه را به صلح دعوت می‌کند» اظهار کرد: ما اگر در دنیای امروز آرامش و جهانی پر از صلح را می‌خواهیم باید به بزرگان دینمان مراجعه کنیم. در زمان امام علی (ع) ایشان با آشوریان و ارامنه معاهده‌هایی می بندند که این معاهده‌ها سبب صلح بین آن‌ها می‌شود. زندگی ارامنه در زمان امام علی (ع)آرام و رضایت بخش بوده است. عیسی مسیح در جایی می‌فرماید وقتی محبت در بین انسان‌ها کاهش پیدا کند افراد به سمت خشونت می‌روند. دلیل اینکه جوانان و نوجوانان جذب گروه‌های ناپاک می‌شوند به دلیل عدم محبت‌هایی است که در خانواده‌ها وجود دارد.

همچنین در ادامه این نشست یک فعال در مدرسه عالی دینی هارتفورد آمریکا با بیان این‌که «اشتراکات ما از اختلافات ما بیشتر است» عنوان کرد: ما باید دین را با اخلاق و ادب به هم انتقال بدهیم. من در این سفر توانستم با افراد با تقوا هم صحبت شوم. افرادی که می‌دانند بنیاد اسلام بر صلح است. ایران تنها کشوری بوده که همواره در طول تاریخ، ادیان مختلف همواره به صورت مسالمت‌آمیز در کنار هم زندگی کرده‌اند و در هیچ جای جهان شاهد اینگونه رفتارها نیستیم.

در پایان این نشست هم یکی دیگر از فعالان مدرسه عالی دینی هارتفورد آمریکا گفت: ما باید در مورد سیاست‌های افراطی‌گری صحبت کنیم و بدانیم که نباید از راهبردهای افراط گرایی پیروی کنیم. پیامبر اسلام (ص) فرمودند امت ما امت وسط هستند و ما هم باید همین میانه روی را برگزینیم. افراد جهان باید بدانند که اگر می‌خواهند مشکلات جوامع را از بین ببرند خود آن‌ها باید به این مشکلات پایان دهند.

انتهای پیام

کد N790451

وبگردی