آفتاب
کمالوندی در گفتگو با مهر:

دو موضوع باقی مانده از نظر ما حل شده است/ اجازه بازرسی از مریوان

دو موضوع باقی مانده از نظر ما حل شده است/ اجازه بازرسی از مریوان

سخنگوی سازمان اتمی کشورمان گفت: تیم ۵ نفره آژانس امشب وارد تهران می شود تا در مورد دو موضوع باقی‌مانده مذاکرات ایران و آژانس فردا صورت گیرد.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره ورود تیم آژانس بین‌المللی اتمی برای امشب به تهران اظهار کرد: جلسه ای در اسفند ماه با آژانس داشتیم، در طول یکسال‌ونیم گذشته سه دسته موضوعات حول مسائل بیانیه ای که در تهران بین آقای آمانو و صالحی امضا شد، وجود داشت که قرار شد موضوعات به صورت دسته دسته و یا گام به گام به جلو برود.

وی با اشاره به اینکه دو گام تاکنون برداشته شده است، افزود: یک گام مربوط به ۶ موضوع و گام دیگر ۷ موضوع بود که ۱۳ موضوع تاکنون حل شده و در گام سوم، ۵ موضوع وجود داشت که در این گام نیز ۳ موضوع حل شده و در مورد ۲ موضوع سوالاتی را مطرح کردند که ما به آنها جواب داده ایم.

کمالوندی ادامه داد: این ۲ موضوع یک مورد به مساله انتقال نوترون و مقاله ای که در این باره نوشته شده است، باز می‌گردد و دیگری مساله انفجارات قوی در منطقه مریوان است که جواب های لازم در رابطه با این موضوعات داده شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: در گذشته گفته بودیم که این یک مقاله علمی است. آنها می گویند کاربرد دوگانه دارد، اما این یک مقاله علمی است و شاهد مدعا نیز آن است که در نشریات نیز چاپ شده است و اگر استفاده کاربردی غیر از این داشت، اصلا انتشار پیدا نمی کرد. همکاران ما در سازمان انرژی اتمی در این باره توضیحات لازم را دادند.

وی تصریح کرد: در مورد بحث مریوان ما از بازرسان آژانس دعوت کرده ایم که منطقه مورد نظر را که می گویند انفحار قوی در آن بوده است، بازدید کنند. این موضوع را هم کتبا و هم شفاها مطرح کرده ایم و هم در گزارش توضیحی آورده ایم و هم بنده و آقای نجفی اعلام کرده ایم اما هنوز این اقدام(بازدید از مریوان) انجام نشده است.

کمالوندی اضافه کرد: امشب ۵ نفر از اعضای آژانس، چهار مرد و یک خانم وارد می شوند. آقای تور واریانت معاون پارلمانی آژنس و آقای آپارو به همراه سه نفر دیگر اعضای این هیئت هستند. فردا مذاکرات صورت می گیرد و فردا شب نیز تهران را ترک می کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به آنچه شما پیش از این اعلام کرده بودید که در صورت تعیین نقطه مورد نظر در مریوان آژانس می تواند بازدید کند، اکنون هیات آژانس برای بازدید به تهران سفر می کنند، اظهار داشت: ما این مطلب را اعلام کرده ایم. باید در این مذاکرات ببینیم که نقطه مورد نظر چیست. ما هنوز هم در این مورد آمادگی داریم.

کمالوندی در این باره که در مذاکرات قبلی اعلام شد که در دو مورد باقی مانده، یک مورد حل و فصل شده است، گفت: از نظر ما هیچ موردی باقی نمانده است؛ چراکه به سوالات پاسخ داده ایم و در مورد مریوان اعلام کرده ایم که می توانند بازدید کنند. آنها مطالب خودشان را مطرح می کنند ما عجله ای نداریم آدم های صبوری هستیم و صبر می کنیم تا راه حل پیدا شود.

کد N790345

وبگردی