آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

یک کارشناس حقوق بین‌الملل: اسلحه‌سازان غربی برنده جنگ یمن هستند

یک کارشناس حقوق بین‌الملل: اسلحه‌سازان غربی برنده جنگ یمن هستند

یک کارشناس حقوق بین‌الملل همراهی نکردن ترکیه و پاکستان با عربستان در حمله به یمن را گامی دیگر در راستای شکست تجاوز این کشور ارزیابی کرد و گفت: عربستان برای توجیه شکست‌های خود به فرافکنی روی آورده و انگشت اتهام را به سوی ایران گرفته است.

محمدکاظم زوار، کارشناس حقوق بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با تاکید بر این که شکست عربستان در یمن روند سریعی به خود گرفته است، تصریح کرد: اتخاذ سیاست خارجی فعال از سوی جمهوری اسلامی ایران سبب شد که پاکستان و ترکیه از همراهی عربستان در جنگ نابرابر یمن خودداری کنند که به اعتراف خود سعودی‌ها، دلیل آن ترجیح ایران به عربستان از سوی ترکیه و پاکستان است.

او ادامه داد: در شرایط فعلی و با توجه به نتیجه‌ نگرفتن از حمله به یمن، عربستان رو به فرافکنی آورده و در فکر توجیه شکست خود است. عربستان با ایراد اتهام به ایران می‌خواهد ناتوانی خود در جنگ را توجیه کند در حالی که حتی حامیان عربستان به این نتیجه رسیده‌اند که عربستان بیش از این نمی‌تواند در صحنه یمن دوام آورد.

به گفته وی اقدامات اخیر عربستان در مورد اتباع ایرانی نیز ریشه در این مساله دارد و عربستان احساس می کند عامل شکستش در یمن، ایران است.

زوار با بیان این که جنگ عربستان به دست افرادی افتاده است که ناتوان از اداره و مدیریت جنگ هستند، گفت: جوانی خام و ناپخته مدیریت این جنگ را بر عهده گرفته که بدون شک ادامه این روند به نفع عربستان نخواهد بود.

وی یادآور شد: با تغییر پادشاه در عربستان، این تحلیل وجود داشت که احتمال تغییرات مثبتی در سیاست‌های این کشور به وجود خواهد آمد، اما با آغاز این جنگ دیدیم که نه تها تغییر مثبتی حاصل نشد بلکه اوضاع بدتر نیز شد و مجریان سیاست‌ها کسانی شدند که هیچگاه قصد ندارند از گذشته درس بگیرند.

این کارشناس حقوق بین‌الملل، در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به این که پیروز اصلی این نبرد برادرکش، غرب و کارخانه‌های اسلحه‌سازی آن‌هاست، تصریح کرد: صدها تن در این جنگ کشته و هزاران نفر آواره شده‌اند اما عربستان و ائتلاف عربی به خواست خود نرسیده‌اند در حالی که غرب توانسته است اختلافات عمیقی در میان کشورهای اسلامی ایجاد کند و برادر را به دست برادر به مسلخ بفرستد.

او ادامه داد: عربستان میلیاردها دلار صرف خرید از کارخانه‌های اسلحه‌سازی کرده است و امروز این اسلحه‌ها را بر سر مردم بی‌پناه یمن می‌ریزد. تنها کسانی که توانسته‌اند از این جنگ طرفی ببندد، کارخانه‌های اسلحه‌سازی غرب هستند تا از طریق حماقت‌ها عربستان، منتفع شوند.

زوار هم‌چنین تمامی تلاش‌های کشورهای عربی را در راستای برون رفت از این بحران عنوان کرد و گفت: ائتلاف عربی پس از 3 هفته درگیری و تجاوز، به این نتیجه رسیده است که دیگر نمی‌توان این جنگ را به این منوال اداره کند و لذا دست به تلاش‌های دیپلماتیکی زده تا عربستان را از این بحران خارج کند.

وی اضافه کرد: حتی اگر عربستان از این نبرد خارج شود، باز هم تبعات آن را خواهد چشید و حداقل این که به یکی دیگر از مرزهای ناامنش که خود عامل آن‌ها بوده، اضافه می‌کند.

انتهای پیام

کد N790302

وبگردی