آفتاب
در جلسه علنی امروز؛

حربه واعظی جواب نداد / کارت زرد مجلس صادر شد

حربه واعظی جواب نداد / کارت زرد مجلس صادر شد

نمایندگان درحالی ازعملکردواعظی درخصوص اجرای شبکه ملی اطلاعات قانع نشدندکه وی تلاش داشت با سخن گفتن از دغدغه وکلای ملت برای انعقاد قرارداد مستقیم با کارگزاران روستایی،فضای جلسه رابه نفع خودتغییر دهد.

‌به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی سئوال نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد و مرتضی آقاتهرانی، نماینده مردم تهران از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دستور کار  مجلس قرار گرفت. خلاصه سئوال به شرح ذیل است:

۱ـ دلیل توسعه شبکه و پهنای باند اینترنت توسط وزارت ارتباطات بدون پیوست فرهنگی و قبل از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و بی‌توجهی به ظرفیت داخلی چیست؟

۲ـ علت عدم ابلاغ ضوابط بهره‌برداری از اینترنت تلفن همراه چه می‌باشد؟

محمود واعظی، وزیر ارتباطات در ابتدا گفت: توسعه پهنای باند در راستای اجرای دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک است.

وزیر ارتباطات اظهار داشت: طراحان سئوال معتقدند بر اساس برنمامه پنجم، نباید پهنای باند اینترنت انجام شود، در صورتی که طبق برنامه پنجم باید پهنای باند همراه با پیوست فرهنگی اجرا شود.

وی با بیان اینکه در این خصوص به ما دو ضابطه ابلاغ شده است که باید بر اساس آن کار کنیم، گفت: خدمات پیام چند رسانه‌ای و ضوابط ناظر بر میزبانی و تبادل اطلاعات در شبکه‌های ارتباطاتی دو ضابطه ماست و کلیه فعالیت‌های وزارتخانه بر اساس این دو ضابطه انجام شده است.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه ماموریت ما توسعه پهنای باند است، گفت: در هیچ جای قانون به ما ابلاغ نشده است که پهنای باند را گسترش ندهیم. ما در پروژه‌های مختلف از تجهیزات داخلی استفاده کرده‌ایم. پیش از این تنها ۱۰ درصد کاربران اینترنت از محتوای داخلی استفاده می‌کردند و ۹۰ درصد از محتوای خارجی اما امروز با راه‌اندازی مراکز داده‌ها، ۳۵ درصد مردم از محتوای میزبان‌های داخلی استفاده کرده و ۶۵ درصد از محتوای خارجی استفاده می‌کنند.

واعظی تاکید کرد: از تولید محتوای فاخر در داخل حمایت می‌کنیم.

انتقاد پژمان‌فر از قیمت بالا و کیفیت پایین اینترنت / دولت سیاست شفافی در قبال ایجاد شبکه ملی اطلاعات ندارد

در ادامه نصرالله پژمان‌فر، نماینده مردم مشهد اظهار داشت: وزارت ارتباطات بعد از وزارت نفت پردرآمدترین وزارتخانه‌هاست که حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان درآمد قابل تحقق دارد. البته مباحث زیادی در این وزارتخانه اعم از مباحث مالی وجود دارد که نمایندگان با در دستور کار قرار گرفتن این سئوال، خواستار طرح آن شدند، اما موضوع سئوال ما متفاوت بود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات، مجلس سالانه بودجه زیادی را اختصاص می‌دهد اما وزارت ارتباطات به غیر از نمایش چند اسلاید، کاری در این زمینه انجام نداده است.

وی تاکید کرد: امروز اینترنت که امری ضروری برای مردم است، همراه با شبکه ملی اطلاعات نشده و ما هزینه زیادی بابت کار بی‌کیفیت به مردم تحمیل می‌کنیم و ۱۰ برابر قیمت واقعی اینترنت از مردم پول می‌گیریم و اینترنت خارجی را با قیمت بالا و کیفیت پایین به مردم ارائه می‌دهیم.

پژمان فر در پایان از عدم شفافیت سیاست های دولت در قبال ایجاد شبکه ملی اطلاعات انتقاد کرد.

سوء استفاده واعظی از کارگزاران مخابرات روستایی برای جلب نظر نمایندگان

در ادامه محمود واعظی، وزیر ارتباطات اظهار داشت: تاسیس شبکه ملی اطلاعات ۱۲ سال است که مطرح شده است اما تا امروز هیچ اقداماتی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: تا روی کار آمدن دولت یازدهم تنها ۱۴ درصد از تکالیف برنامه پنجم توسعه مرتبط با وزارت ارتباطات انجام شده بود که بنده اجرای ۸۶ درصد از تکالیف را پذیرفتم که یکی از آنها ایجاد شبکه ملی اطلاعات است.

وزیر ارتباطات اظهار داشت: چرا در طول ۱۱ سال گذشته که هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده بوده، ‌سئوالی در این خصوص مطرح نشد.

واعظی ادامه داد: آیا می‌توان شبکه ملی اطلاعات را بدون پهنای باند انجام داد؟

وزیر ارتباطات در ادامه آماری از عملکرد خود در وزارت اطلاعات ارائه داد و گفت: پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم، پهنای باند ۵۰۰ گیگابیت در ثانیه بود که امروز به ۲۴۰۰ گیگابیت در ثانیه افزایش یافته است. علاوه بر این پهنای باند بین‌الملل ۷۱ گیگابیت در ثانیه بود که امروز به ۱۷۰ گیگابیت در ثانیه افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: تلاش وزارت ارتباطات در راستای گسترش پهنای باند داخلی و تولید محتوای فاخر است که در این راستا سرانه پهنای باند بین‌الملل که پیش از دولت یازدهم، یک کیلو بیت بود، امروز به ۲.۵ کیلوبیت افزایش یافته است.

واعظی ادامه داد: پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم، تنها سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از اینترنت برخوردار بوده‌اند که امروز به هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسیده است. البته بنده نیز به سرعت پایین اینترنت اعتراض دارم.

وی گفت: امروز ۱۰ میلیون نفر از اینترنت تلفن همراه استفاده می‌کنند که همه این اقدامات زیربنای ایجاد شبکه ملی اطلاعات است.

وزیر ارتباطات با اشاره به اظهارات پژمان‌فر مبنی بر اینکه در ارائه گزارش از اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات فقط وزیر چند اسلاید نمایش می‌دهد، گفت: به وزارتخانه تشریف بیاورید و یک نصف روز وقت بگذارید تا اقدامات صورت گرفته را توضیح دهم. در جلسات کوتاه کمیسیون بیش از این نمی‌توان توضیح داد.

واعظی در پاسخ به اظهارات پژمان‌فر در خصوص گرانی اینترنت، گفت: ما به عنوان شرکت زیرساخت، پهنای باند در اختیار شرکت‌های خصوصی قرار می‌دهیم که قیمت آن از قیمت منطقه‌ای و بین‌المللی بالاتر نیست. علاوه بر این ما باید روی امنیت و صیانت از شبکه‌ هم کار کنیم.

وی در ادامه با طرح موضوعی بی ارتباط با سوال گفت: در ایام نوروز در دیدار با نمایندگان متوجه دغدغه آنها در خصوص کارگزاران مخابرات روستایی شدم. من مطیع مصوبه مجلس مبنی بر انعقاد قرارداد مستیم با کارگزاران مخابرات روستایی هستم.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه شرکت مخابرات به غلط واگذار شده است، ‌ گفت: اگر این واگذاری درست انجام می‌شد و مسئولیت وزیر در واگذاری تعریف می‌شد، با قوت بیشتری در خصوص کارگزاران روستایی وعده داده و عمل می‌کردند.

وی تصریح کرد: قول می‌دهم از همه ابزارها و نفوذ برای اجرای مصوبه مجلس در راستای انعقاد قرارداد مستقیم با کارگزاران روستایی استفاده کنم. البته تعداد زیادی از این قراردادها بسته شده است.

ادامه دارد

کد N790262

وبگردی