آفتاب

شرمن: نمی‌توانیم برای دستیابی به توافق نهایی، برای ایران شرط بگذاریم

شرمن: نمی‌توانیم برای دستیابی به توافق نهایی، برای ایران شرط بگذاریم

سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا گفت: طرف‌های مذاکره‌کننده می‌توانند تا پایان ژوئن به یک توافق خوب دست پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه اورشلیم پست، وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه و سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا روز دوشنبه در گفت‌وگو با جمعی از خبرنگاران اسرائیلی تاکید کرد: مذاکره با ایران و دیپلماسی از هر گزینه جایگزین دیگری بهتر است.

سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا دستیابی به توافق هسته‌ای نهایی تا 30 ژوئن سال 2015 را ممکن دانست و گفت: ما فکر می‌کنیم که قرار است به یک توافق خوب دست پیدا کنیم اما آیا این توافقی بی‌نظیر است؟ نه چنین چیزی وجود ندارد.

شرمن ادامه داد: با این حال هیچ فرمول یا گزینه دیگری که بتواند موثرتر از راه دیپلماتیک باشد وجود ندارد و این جایی است که ما امروز در آن قرار داریم.

معاون وزیر امور خارجه همچنین به خبرنگاران گفت: اقدام نظامی علیه ایران چه از سوی اسرائیل و چه از سوی آمریکا باشد تنها می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را دو سال به عقب بیندازد.

وی تصریح کرد: شما نمی‌توانید دانش هسته‌ای آنها را بمباران کنید بنابراین آنها قادر خواهند بود همه چیز را دوباره بسازند. گزینه‌های جایگزین وجود دارد اما بهترین گزینه یک راه‌حل دیپلماتیک از طریق مذاکره است.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا به منظور آرام کردن مقامات اسرائیلی و جامعه یهودی در خصوص چارچوب توافق حاصل شده میان ایران و گروه 1+5 با رسانه‌های اسرائیلی وارد گفت‌وگو شده است.

شرمن در ادامه گفت که آمریکا و اسرائیل نگرانی‌های مشترکی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران دارند و نگرانی‌های بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در این زمینه قابل درک و مشروع است.

سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا اظهار کرد: هیچ تفاوتی میان نگرانی‌های ما و اسرائیل نسبت به برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد اما ما باید با روشی درست با آن برخورد کنیم.

وی افزود: ما بر این باوریم که نمی‌توانیم برای ایران برای دستیابی به توافق نهایی شرط بگذاریم و مثلا این توافق را مشروط به، به‌رسمیت شناختن اسرائیل کنیم. حصول توافق هسته‌ای خود به اندازه کافی سخت است.

شرمن تاکید کرد: آمریکا متعهد به حفظ امنیت اسرائیل است و با مقامات اسرائیلی درباره امنیتش مشاوره خواهد کرد. اقدامات ایران در منطقه با روش‌های مناسب خود پاسخ داده خواهد شد.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا درباره برگزاری دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت که تاریخ دور بعدی این رایزنی‌ها قرار است طی روزهای آینده اعلام شود.

وی همچنین گفت: در مدت زمان باقیمانده تا 30 ژوئن طرف‌های مذاکره‌کننده قرار است درباره متن توافق جامع و حل اختلافات باقیمانده روی میز مذاکره شامل زمان‌بندی لغو تحریم‌های ایران و چگونگی نظارت بین‌المللی بر برنامه هسته‌ای ایران رایزنی کنند.

سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا اظهار کرد: قدرت‌های جهانی می‌خواهند اطمینان یابند که این توافق نهایی شامل شفاف‌سازی‌های بی‌سابقه در برنامه هسته‌ای ایران باشد به گونه‌ای که آنها به سادگی بتوانند در صورت نقض تعهدات از سوی ایران پاسخ مناسب بدهند.

وی در این باره گفت: ما درباره یک مکانیزم مناسب گفت‌وگو کرده‌ایم و تصمیم گرفتیم که اگر نقض جدی از سوی ایران اتفاق بیفتد آمریکا یا هر کشور دیگر عضو 1+5 بتواند تصمیم مناسبی برای بازگرداندن تحریم‌ها بگیرد.

سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا درباره افزایش تحریم‌ها علیه ایران، گفت: این اقدام می‌تواند فشارها بر ایران را افزایش دهد اما در عین حال این کشور را برای افزایش برنامه هسته‌ای‌اش نیز متقاعد کند. برخی قدرت‌های جهانی که در این مذاکرات مشارکت دارند با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران مخالفند.

شرمن همچنین درباره نظارت بر تاسیسات هسته‌ای ایران،‌گفت: ما خواهان دسترسی به نقاطی هستیم که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیازمند دسترسی به آن هستند.

وی افزود: تردیدی وجود ندارد که فراهم کردن دسترسی آژانس برای حل اتهامات ابعاد نظامی احتمالی یکی از اقداماتی است که ایران باید پیش از لغو تحریم‌ها انجام دهد. ما اطمینان داریم که این مساله مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

کد N790209

وبگردی