آفتاب

ادامه تنش در روابط ترکیه ‌- وایتکان؛ توهین وزیر ترکیه‌ای به آرژانتینی‌ها

ادامه تنش در روابط ترکیه ‌- وایتکان؛ توهین وزیر ترکیه‌ای به آرژانتینی‌ها

وزیر امور اروپای ترکیه یک روز پس از آنکه پاپ کشتار ارامنه در 1915 را "اولین نسل کشی قرن بیستم" خواند، با هدف گیری کل مردم آرژانتین درصدد انتقام‌گیری از پاپ برآمد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، وولکان بوزکر، وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه جدیدترین مقامی است که خشم خود را از سخنان پاپ فرانسیس آرژانتینی‌ نشان داد.

لحن بوزکر از دیگر مقام‌های کشورش تندتر بود. وی گفت که آرژانتینی‌ها به صورت کلی نه تنها از سوی رهبر کاتولیک‌های جهان بلکه از سوی ارامنه ثروتمند و با نفوذ شستشوی مغزی شده‌اند.

بوزکر سخنان خود را که از تلویزیون ملی ترکیه پخش می‌شد با بیان این نکته آغاز کرد که پاپ فرانسیس در 1936 در بوئنوس آیرس متولد شده است و یک آرژانتینی است و این کشور گذشته بسیار تیره‌ای دارد.

وی افزود: آرژانتین کشوری است که از عاملان اصلی هولوکاست و شکنجه‌گران نازی با آغوش باز استقبال کرد. آوارگان ارمنی کنترل رسانه‌ها و تجارت آرژانتین را در دست دارند.

آرژانتین بیش از صد هزار ارمنی را در خود جای داده است و سال 2006 با تصویب قانونی که رسما 24 آوریل را به عنوان روز یاد بود "قتل عام ارامنه" به رسمیت شناخت، خشم ترکیه را برانیگخت.

دولت ترکیه اذعان دارد که وحشی‌گری زیادی در دوران عثمانی اعمال شده است اما با قاطعیت کشتار عمدی و سیستماتیک ارامنه را قبول ندارد.

احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه در انتقادی غیر معمول از پاپ، وی را به اتخاذ رویکردی یکجانبه و نامناسب متهم کرد و گفت که پاپ تلفات مسلمان‌ها را در جنگ جهانی اول نادیده گرفته است.

انتهای پیام

کد N790158

وبگردی