آفتاب

منصور هادی: اگر حوثی‌ها متوقف نشوند، به حزب‌الله بعدی بدل می‌شوند

منصور هادی: اگر حوثی‌ها متوقف نشوند، به حزب‌الله بعدی بدل می‌شوند

رئیس‌جمهوری مستعفی یمن در مقاله‌ای با متهم کردن حوثی‌ها به "اشغال" یمن، مدعی شده که ناآرامی‌های این کشور از خواست ایران برای کنترل بر منطقه نشأت می‌گیرد!

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن که هم‌اکنون در عربستان است، در مقاله‌ای برای روزنامه نیویورک تایمز، اقدامات حوثی‌ها را "علیه قانون اساسی و تمامیت ارضی و امنیت یمن" دانسته و از آنها خواسته است دست از این اقدامات خود بردارند.

وی عنوان داشته است: برای توقف از میان بردن و تخریب کشورم دیر نشده است. حوثی‌ها باید بر سر میز مذاکره بنشینند و هدفشان باید ایجاد یک یمن باثبات و ایمن باشد. یمنی‌ها را نباید از اجرای قانون اساسی کشور و تحقق نتایج مذاکره ملی که به ایجاد پارلمان منجر می‌شود، باز داشت که در آن هم شمال و هم جنوب یمن به صورت عادلانه حضور یابند و طرح شورای همکاری خلیج فارس که مورد حمایت سازمان ملل نیز است این گذار سیاسی را تکمیل می‌کند.

منصور هادی که پیش از تحولات اخیر در این کشور یکبار از مقامش استعفا و زمینه بروز ناآرامی‌ها را فراهم کرد حالا به دنبال متهم می‌گردد و علاوه بر حوثی‌ها، علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن را نیز مقصر می‌داند: "علی عبدالله صالح باید مسوولیت این ناآرامی را در یمن برعهده بگیرد و خواستار توقف این خونریزی غیرضروری شود."

وی در ادامه این مقاله‌اش نوشته است: عملیات "طوفان قاطع" که کمپینی از ائتلاف چند کشور به رهبری عربستان سعودی است برای کمک به یمن و به درخواست دولت من صورت می‌گیرد. اگر حوثی‌ها عقب‌نشینی نکنند، سلاح بر زمین نگذارند و به مذاکره سیاسی نپیوندند، ما به تاکید خود به ائتلاف نظامی برای تداوم عملیات نظامی علیه حوثی‌ها ادامه می‌دهیم.

منصور هادی می‌نویسد: دو هفته قبل، یمن در آستانه تجزیه قرار داشت. حمایت "غیرمنتظره" جهان عرب و بین‌المللی، یمن را از آن آستانه بازگرداند. ما برای تضمین قدرت نظامی در صحنه نبرد به تداوم حمایت بین‌المللی نیاز خواهیم داشت و ما نیازمند کمک برای موسسات و نهادهای مدنی خود همزمان با اتمام درگیری هستیم تا دولت من در صنعا، پایتخت به قدرت باز گردد. وجود یک دولت متخاصم در کشوری هم‌مرز تنگه باب‌المندب به نفع هیچ کشوری نیست. اگر حوثی‌ها متوقف نشوند، به حزب‌الله بعدی بدل می‌شوند که توسط ایران حمایت می‌شود. عبور و مرور نفت‌کش‌ها در سراسر دریای احمر که بسیاری از کشورهای جهان به آن متکی هستند به مخاطره می‌افتد و القاعده و سایر گروه‌های رادیکالی نیز به خود اجازه خودنمایی می‌دهند.

انتهای پیام

کد N790073

وبگردی