آفتاب

نعیم قاسم: عربستان در یمن دست به نسل‌کشی زده است/جنگ در سوریه طولانی خواهد بود

نعیم قاسم: عربستان در یمن دست به نسل‌کشی زده است/جنگ در سوریه طولانی خواهد بود

معاون دبیرکل حزب الله لبنان ضمن انتقاد شدید از عربستان سعودی، پادشاهی این کشور را به خاطر حملات هوایی‌اش علیه حوثی‌های یمن به نسل کشی متهم کرده و هشدار داد: ریاض برای این مداخله‌اش بهای سنگینی را پرداخت خواهد کرد.

معاون دبیرکل حزب الله لبنان ضمن انتقاد شدید از عربستان سعودی، پادشاهی این کشور را به خاطر حملات هوایی‌اش علیه حوثی‌های یمن به نسل کشی متهم کرده و هشدار داد: ریاض برای این مداخله‌اش بهای سنگینی را پرداخت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، عربستان سعودی با مداخله در امور داخلی یمن مرتکب یک "اشتباه استراتژیک" شد.

وی افزود: عربستان سعودی خودش را در یمن گیر انداخته و متحمل لطمه‌ها و خسارت‌های بسیار جدی خواهد شد که به شدت بر وجهه، شرایط داخلی و نقشش در منطقه تاثیر خواهد گذاشت.

این مرد شماره دو حزب الله ضمن تشبیه حملات هوایی تحت رهبری عربستان به یمن به جنگ اسرائیل علیه غزه گفت: آنچه در یمن رخ داده یک جرم است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. عربستان سعودی در حال ارتکاب نسل کشی در یمن است و ما نمی‌توانیم نسبت به این مساله ساکت بمانیم.

نعیم قاسم که این مصاحبه را در پایگاه حزب الله واقع در جنوب بیروت انجام داد، گفت: حملات هوایی تحت رهبری عربستان در داخل یمن منجر به مشکلات داخلی برای ریاض می‌شود. آنچه که امروز در یمن رخ می‌دهد بر وضعیت داخلی عربستان تاثیر خواهد گذاشت. پادشاهی عربستان مشکلات داخلی خود را دارد که ممکن است باعث منفجر شدن وضعیت داخلی این کشور شود.

وی افزود: در نتیجه معقول‌تر این بود که عربستان به شیوه‌های منفی در امور داخلی یمن مداخله نمی‌کرد و در عوض خواستار برگزاری مذاکره می‌شد و قدم در راهی مثبت می‌گذاشت.

عربستان سعودی خواستار یک راه حل توافقی شده و پیشنهاد کرده تا میانجی‌گری مذاکرات میان تمامی احزاب درگیر در یمن را برعهده گیرد اما توقف فوری حملات هوایی‌اش در یمن را رد کرده است.

نعیم قاسم

نعیم قاسم از عربستان سعودی خواست تا معقولانه فکر کرده و حملات هوایی‌اش را که تنها به شاخه‌های القاعده در یمن کمک می‌کند، متوقف سازد.

در همین حال وی اتهامات مبنی بر اینکه حزب الله برای حمایت و پشتیبانی از حوثی‌ها نیرو یا مشاور به یمن اعزام کرده، رد کرد.

بیش از دو هفته از حملات هوایی عربستان به حوثی‌های یمن می‌گذرد و این حملات در توقف قدرت گیری‌ حوثی‌ها ناکام مانده است.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد، از 19 مارس سال جاری میلادی که قدرت‌گیری حوثی‌ها افزایش یافته، دست کم 643 تن که اکثرا غیرنظامی هستند، کشته شده‌اند.

سازمان ملل نیز اعلام کرد، در پی حملات هوایی تحت رهبری عربستان بیش از 120 هزار تن در یمن آواره و بی‌خانمان شده‌اند.

در حالی که حزب الله در گذشته نیز هر از گاهی از عربستان انتقاد کرده، اما همیشه احترام به پادشاهی عربستان را که در بین سنی‌های لبنان بسیار محترم است، حفظ می‌کند.

در همین حال نعیم قاسم در خصوص سوریه پیش‌بینی کرد: درگیری‌های این کشور مدت طولانی ادامه خواهد داشت و نیروهای حزب الله آماده‌اند تا در مبارزه با داعش در ارتفاعات قلمون واقع در مرز سوریه و لبنان به نیروهای دمشق بپیوندند.

وی افزود: معتقدم درگیری در ارتفاعات قلمون اجتناب ناپذیر است و به خاطر شرایط آب و هوایی به تاخیر افتاده است.

این درگیری‌ باعث اتحاد حزب الله، ارتش لبنان و ارتش سوریه علیه تروریست های داعش و جبهه النصره می‌شود.

انتهای پیام

کد N789991

وبگردی