آفتاب

محاکمه متهمان بدترین فاجعه معدنی ترکیه به تعویق افتاد

محاکمه متهمان بدترین فاجعه معدنی ترکیه به تعویق افتاد

در حالی که قرار بود از امروز(دوشنبه)، محاکمه متهمان حادثه مرگبار ماه مه گذشته در معدن سومای ترکیه آغاز شود، اعتراضات خانواده‌های 301 معدنچی کشته شده و دیگر معترضان جلسه دادگاه را مختل کرده و محاکمه را به تعویق انداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، امروز (دوشنبه) محاکمه عاملان حادثه مرگبار معدن سوما در ترکیه در ماه مه گذشته در حالی آغاز شد که در همان ابتدای جلسه قاضی دادگاه مجبور شد از پلیس بخواهد تا برای فرونشاند ناآرامی در دادگاه وارد عمل شود.

قاضی دادگاه پس از آن محاکمه را به تعویق انداخته و تقاضا کرد تا هشت متهم پرونده که در بازداشت به سر می‌برند، روز چهارشنبه در جلسه دادگاه حضور پیدا کنند. یکی از بستگان قربانیان در صحن دادگاه فریاد می‌زد: قاتلان را اینجا بیاورید و آن‌ها را مجبور کنید در چشمان ما نگاه کنند.

ماه مه گذشته، پس از آن‌که در تونل‌های زیرزمینی معدنی در منطقه سوما در غرب ترکیه، آتش‌سوزی رخ داد، انتشار گاز مونوکسیدکربن باعث کشته شدن 301 معدنچی شد.

45 تن از مقامات این معدن از جمله مدیر اجرایی آن با انواع اتهامات نظیر قتل شبه عمد و قتل غیرعمد روبرو هستند. پس از این حادثه شرکت هولدینگ سوما که این معدن را در اختیار داشت، گفت که هیچ اهمالی موجب این حادثه نشده و دولت ترکیه نیز اعلام کرد قوانین ایمنی معادن در این کشور مشکلی ندارند.

امروز صدها تن از بستگان قربانیان و معترضان در شهر آق‌حصار که محل برگزاری محاکمه است، تظاهرات کرده و خواهان مجازات‌های سخت علیه متهمان بدترین فاجعه معدنی ترکیه شدند. بعضی از این معترضان کلاه ایمنی معدنچی‌ها را که رنگ آن‌ها مشکی بود به سر داشته و نام معدنچیان کشته شده را حمل می‌کردند.

بسیاری از این معترضان از تصمیم مقامات در اجازه ندادن به حضور متهمان در جلسه محاکمه، خشمگین شدند. حدود 12 افسر پلیس ترکیه پس از آنکه قاضی با اعلام وقفه در دادگاه خواهان بازیابی نظم شد، وارد صحن دادگاه شدند اما هیچ‌ گونه درگیری میان آن‌ها و معترضان رخ نداد.

از طرف دیگر صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق ترکیه که یک حزب کرد است، تقاضا کرد تا سیاستمداران مقصر نیز محاکمه شوند.

وی گفت: حتی یک سیاستمدار در جایگاه متهمان وجود ندارد. عدالت هرگز تا زمانی که داگاه مسئولیت سیاستمداران را نیز لحاظ نکند اجرا نخواهد شد.

انتهای پیام

کد N789551

وبگردی