آفتاب

همکاری نظامی اندونزی و آمریکا برای جلوگیری از گسترش نفوذ چین

همکاری نظامی اندونزی و آمریکا برای جلوگیری از گسترش نفوذ چین

سخنگوی نیروی دریایی اندونزی اعلام کرد که این کشور قصد دارد تا رزمایش‌های منظمی را به همراه آمریکا در نزدیکی مجمع الجزایر ناتونا، منطقه‌ای در دریای چین جنوبی برگزار کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، با وجود اینکه اندونزی جزو کشورهای مدعی در مناقشات دریای چین جنوبی نیست اما ارتش این کشور چین را به ادعا داشتن درباره بخش‌هایی از مجمع الجزایر ناتونا متهم می‌کند که در این منطقه واقع شده و خاک اندونزی محسوب می‌شود.

آمریکا که روز جمعه نسبت به گسترش سریع کنترل چین بر جزایر دریای چین جنوبی ابراز نگراین کرده بود طی دو روز گذشته اقدام به برگزاری مانور نظامی مشترک با اندونزی کرد.

در همین حال سخنگوی نیروی دریایی اندونزی در این باره اعلام کرد: این دومین رزمایش مشترک اندونزی و آمریکا در این منطقه است و ما قصد داریم تا سال آینده نیز چنین مانورهایی را برگزار کنیم. ما می‌خواهیم تا این اقدام را در منطقه به صورت منظم انجام دهیم. در این رزمایش از هواپیماهای گشت‌زنی و شناسایی استفاده می‌شود.

سخنگوی نیروی دریایی اندونزی در ادامه خاطرنشان کرد: این مانور به دلیل کمبود امکانات نمی‌تواند برای تمامی هواپیماها در ناتونا برگزار شد.

این درحالی است که وزیر دفاع این کشور نیز هفته گذشته اعلام کرده بود که برای نهایی کردن برنامه به روز رسانی پایگاه‌ کوچک نظامی این کشور از جزایر بدون سکنه شمال غربی سواحل برونئی بازدید کرده است.

وی در مصاحبه خود با رویترز در این باره گفته بود: ناتونا فرودگاه دارد اما نیروهای مسلح چشمگیری در خود جای نداده و در حال حاضر تنها تعداد کمی از تجهیزات زیردریایی در این جزیره وجود دارد.

با این حال مقامات اندونزیایی تاکید می‌کنند مانورهای مشترک آنها با آمریکا و افزایش قدرت نظامی در ناتونا در واکنش به هیچ تهدید مشخصی صورت نگرفته است.

در حال حاضر دریای چین جنوبی بین کشورهای فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی، تایوان و چین محل مناقشه است پکن ادعا می‌کند که بیش از 90 درصد این آب‌ها به چین اختصاص دارد.

انتهای پیام

کد N789478

وبگردی