آفتاب

کشت گندم آبی و دیم در 399 هزار هکتار از اراضی گلستان

کشت گندم آبی و دیم در 399 هزار هکتار از اراضی گلستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گلستان از به زیر کشت رفتن ۳۹۹ هزار هکتار از اراضی گلستان به کشت گندم خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سهراب سهرابی امروز دوشنبه در دومین جلسه ستاد برداشت محصولات پاییزه استان، اظهار کرد: سطح قابل برداشت از این ۳۹۹ هزار هکتار حدود ۳۸۰ هزار هکتار است که پیش بینی می‌شود یک میلیون تن گندم از این اراضی برداشت شود.

وی بااشاره به ‌این که ۹۳۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان استان است، تصریح کرد: قیمت تضمینی هر کیلو گندم هزار و ۱۵۵ تومان تعیین شده است و خرید این محصول نیز از طریق شرکت غله و تعاونی روستایی انجام می‌شود.

همچنین سطح کشت جو آبی و دیم 92 هزار هکتار با پیش بینی تولید 200 هزار تن، سطح کشت دانه روغنی کلزا 5 هزارو 300 هکتار با پیش بینی تولید 10 هزار تن و سطح کشت سیب زمینی 5 هزار هکتار با پیش بینی تولید 125 هزار تن است.

سهرابی همچنین افزود: امسال قیمت تضمینی خرید هر کیلوگرم گندم 11هزار و 550 ریال (یکهزار و 155 تومان)، جو 9 هزار و 200ریال ( 920 تومان) و دانه روغنی کلزا 22هزار ریال (2 هزار و 200 تومان) اعلام شده است، ضمن اینکه قیمت خرید سیب زمینی نیز با توجه به شرایط بازار توافقی است.

وی با بیان اینکه از پیش بینی حدود یک میلیون تنی گندم در استان مقدار 930 هزار تن آن مازاد بر مصرف کشاورزان است که توسط مراکز خرید شرکت بازرگانی غله و مباشرین آن و نیز توسط بخش خصوصی خریداری خواهد شد، اضافه کرد: امسال بانک کشاورزی متولی پرداخت بهای گندم خریداری شده از کشاورزان بوده و در این خصوص کشاورزان نسبت به افتتاح حساب در این بانک اقدام نمایند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان همچنین متولی خرید کلزا را شرکت دانه‌های روغنی که دو نمایندگی در گرگان و گنبدکاووس دارد و نیز مباشرین آن اعلام کرد و گفت: برای پرداخت بهای این محصول نیز بانک‌های ملی و کشاورزی تعیین شده اند.

سهرابی، اعتبار مورد نیاز خرید محصولات کشت پاییزه استان را نیز 15 هزار میلیارد ریال (یکهزارو 500 میلیارد تومان) اعلام کرد که ازسوی متولیان خرید تامین و پرداخت خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به پایین بودن دوره برداشت محصولات پاییزه و همزمانی چند محصول با هم در گلستان، بر همکاری و تعامل بیشتر دستگاه‌های متولی در امر برداشت‌، حمل و خرید محصول و نیز تامین سوخت مورد نیاز کمباین‌ها تاکید کرد و افزود: برداشت این محصولات از اواخر اردیبهشت آغاز و تا تیرماه ادامه دارد و اوج فعالیت‌ها بین 2 تا 3 هفته است.

انتهای پیام

کد N789399

وبگردی