آفتاب
وزیر ارتباطات مطرح کرد:

تعامل سازمان فضایی با مرکز ملی فضایی/ تدوین نقشه راه فضایی کشور

تعامل سازمان فضایی با مرکز ملی فضایی/ تدوین نقشه راه فضایی کشور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تعامل این وزارتخانه و سازمان فضایی ایران با دبیرخانه شورایعالی فضایی در معاونت علمی فناوری رئیس جمهور و مرکز ملی فضایی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود واعظی در مراسم معارفه رئیس جدید سازمان فضایی با تاکید بر پژوهش و تولید بومی در عرصه فناوری فضایی در دولت یازدهم گفت: هدف ما تنها پرتاب ماهواره نیست بلکه با توجه به هزینه این کار، باید تلاش شود ماهواره کاربردی که نیازهای بخش های مختلف را مرتفع می کند پرتاب شود.

وی با تاکید بر اهمیت داشتن ماهواره ملی و با بیان اینکه هم اکنون کشورهای همسایه ما دومین و سومین ماهواره ملی خود را در دست ساخت دارند، اظهار داشت: ماهواره ملی به عنوان یکی از برنامه های رئیس جدید سازمان باید با همکاری و سرمایه گذاری بخشهای مختلف عملیاتی شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات فناوری فضایی را به عنوان لبه فناوری های نو اعلام کرد و گفت: باید برنامه یکساله و برنامه ششم توسعه در بخش فضایی تنظیم شود تا بتوان براساس آن تصمیم گیری کرد.

واعظی با بیان تاثیر ماهواره در فعالیت بخش های مختلف وزارت ارتباطات، افزود: در پشتیبانی زیرساخت شبکه فیبرنوری و رادیو از ماهواره ها می توان بهره برد. همچنین در کنار آن می توان به نیاز دستگاههایی همچون وزارت جهاد کشاورزی، محیط زیست، سنجش از دور  و صدا و سیما پرداخت.

وی با اشاره به تصمیم شورای عالی اداری مبنی بر پیوستن مجدد سازمان فضایی به وزارت ارتباطات گفت: نقشی که ما برای این سازمان قائلیم چتر حمایتی برای کلیه بخشهای موجود اعم از دانشگاهها، دستگاههای دولتی و بخش خصوصی در زمینه تحقیق و تولید در امر فضا است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به حاشیه هایی که در زمان تغییر ساختار سازمان فضایی ایجاد شد گفت: برخی در حق سازمان فضایی بی مهری کردند و در زمانی که دولت درحال تصمیم گیری برای تقویت این سازمان بود حاشیه سازی کردند که دولت قصد انحلال سازمان فضایی را دارد.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر اهمیت فناوری فضایی تصریح کرد: در خصوص اهمیت فناوری فضایی در کشور اتفاق نظر وجود دارد و این فناوری جزو فناوری های پیشران به شمار می رود که با تسلط بر آن و بومی سازی فعالیت ها در این بخش دیگر فعالیت های علمی و صنعتی کشور هم رونق می یابد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه بودجه سازمان محدود است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر بودجه امسال و چند سال آینده سازمان در دست بررسی است تا جایی که امکانات کشور اجازه می دهد بتوان به آن کمک کرد؛ در این زمینه برای حمایت بیشتر از سازمان و با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تلاش داریم تا از محل برخی صرفه جویی ها بودجه سازمان فضایی ایران افزایش یابد.

وزیر ارتباطات با اشاره به برنامه های ایران برای ثبت چند نقطه جدید مداری نیز گفت: سازمان فضایی ایران با کمک سازمان تنظیم مقررات باید هم در حفظ نقاط موجود و هم نقاط جدیدی که ثبت کرده و دنبال نهایی کردن آن هستیم، همکاری کند.

وی با اشاره به تعامل بسیار نزدیک با دبیرخانه شورایعالی فضایی که زیر نظر معاونت علمی رئیس جمهور قرار دارد گفت: تفاهم بسیار خوبی با معاونت علمی رئیس جمهور و مرکز ملی فضایی طی جلساتی که داشتیم شکل گرفته و این شورا و مرکز ذیل آن قصد سیاستگذاری و تصمیم سازی در این بخش را دارند و سازمان فضایی ایران نقش اجرایی داردو در همین حال نیازمند تدوین نقشه راه در این حوزه هستیم تا با تقسیم کار، از موازی کاری پرهیز شود و با کمک هم اهداف بلند نظام در این بخش محقق شود.

واعظی از استفاده از تمامی امکانات آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاهها و مراکز علمی کشور در بخش فضایی خبر داد و افزود: حمایت از طراحی ، ساخت و تولید ماهواره ها در دستور کار قرار دارد.

کد N789272

وبگردی