آفتاب

گزارش رویترز درباره تحریم‌های ایالتی آمریکا علیه ایران

گزارش رویترز درباره تحریم‌های ایالتی آمریکا علیه ایران

در حالی که ایران و آمریکا در حال نزدیک شدن به یک توافق نهایی هستند خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد که برخی ایالت‌های آمریکا به احتمال زیاد تحریم‌های خود علیه ایران را لغو نخواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رویترز نوشت: در بیش‌تر ایالت‌های آمریکا قانون به نحوی است که تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمال شده علیه ایران تنها در صورتی برداشته خواهند شد که ایران دیگر از تروریسم حمایت نکند و همه تحریم‌های دولت مرکزی آمریکا در سه دهه اخیر علیه ایران لغو شود که البته حتی با دستیابی دو طرف به یک توافق هسته‌ای نهایی تا 30 ژوئن این امر محال به نظر می‌رسد.

به نظر می‌رسد تحریم‌های سرسختانه و برخی از تحریم‌های تازه اعمال شده در دو سال اخیر علیه ایران توسط برخی از ایالت‌ها درست در زمانی که دولت مرکزی آمریکا در حال دستیابی به یک توافق جامع هسته‌ای با ایران است، باعث افزایش اختلافات و تنش‌ها میان دولت‌های ایالتی و دولت مرکزی آمریکا بر سر مسائل حساس سیاست خارجی این کشور خواهد شد.

اگرچه تاکنون ایالت‌ها در اکثر موارد مربوط به تحریم‌ها علیه ایران با دولت مرکزی آمریکا هم سویی داشته‌اند، اما در برخی از موارد با توجه به روی کار بودن جمهوری‌خواهان تندرو اقدامات جدی‌تری را نسبت به دولت مرکزی در اعمال و تشدید تحریم‌ها علیه ایران داشته‌اند.

دان گیتز، سناتور جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا و یکی از کسانی که تلاش زیادی را در سال 2007 برای اعمال تحریم‌ها مربوط به سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران انجام داد، در این باره می‌گوید: تحریم‌های مربوط به سرمایه‌گذاری در ایالت فلوریدا به هیچ وجه به مذاکرات اوباما و ایران ارتباطی ندارد.

او گفت: ایران باید رویه و استراتژی خود را تغییر دهد و در این مورد ما به گفته و خواسته باراک اوباما و هر رییس جمهوری دیگری در آمریکا اعتماد نمی‌کنیم.

رویترز در ارتباطاتی که با برخی از دولت‌های ایالتی هم‌چون ایالت‌های فلوریدا، میشیگان و جورجیا داشته است، مقامات دولتی آن‌ها اعلام کرده‌اند که هیچ گونه تمایلی حتی در صورت به توافق رسیدن کاخ سفید و ایران برای تغییر سیاست خود در قبال ایران را ندارند.

برخی از مقامات ایالت‌های نیویورک و ارگان نیز در این رابطه به رویترز گفته‌اند که در رابطه با بحث تحریم‌ها منتظر اعمال تغییرات در قانون توسط دولت مرکزی خواهند بود.

هم‌چنین مقامات رسمی کاخ سفید در پاسخ به رویترز در مورد برداشته شدن تحریم‌های ایالتی علیه ایران امتناع کرده‌اند.

در این میان، برنادت میهان، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این مورد اظهار نظری نکرد اما تاکید کرد که تنها تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران لغو خواهند شد.

انتهای پیام

کد N789220

وبگردی