آفتاب

حماس: عباس بزرگ‌ترین مانع آشتی ملی است

حماس: عباس بزرگ‌ترین مانع آشتی ملی است

یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تأکید کرد، نتایج کمیته اداری و قانونی که در نتیجه دیدارهای اخیر حماس و دولت توافق ملی تشکیل شد، به هیچ وجه قابل اعتماد نیست زیرا این کمیته در معرض وتوی محمود عباس قرار دارد که مانع از به موفقیت رسیدن هرگونه تلاشی در این راستا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، صلاح بردویل، از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) ضمن انتقاد شدید از محمود عباس تاکید کرد که وی بزرگ‌ترین مانع بر سر راه موفقیت دولت توافق ملی و توافقنامه آشتی ملی است زیرا با مشارکت دیگر طرف‌ها در امورات و تصمیمات سیاسی مخالف است.

بردویل از رئیس تشکیلات خودگردان خواست هرچه سریع‌تر از دنیای سیاسی خداحافظی کند. وی تصریح کرد که عباس به طور غیر قانونی رهبری جنبش فتح را در انحصار خود قرار داده و خود را نماینده ملت می داند و هرگونه تلاش برای پایان دادن به دودستگی و اختلافات داخلی فلسطین را به شکست می‌کشاند و در تشدید محاصره و فشارها بر فلسطینیان دست دارد.

وی ضمن ابراز تاسف نسبت به عدم وجود امید به تغییر عباس و سیاست های وی در قبال غزه و مقاومت، تاکید کرد که آشتی ملی نیازمند توافقات جدید نیست، زیرا قبلا بر تمامی مسائل و موضوعات و در راس آن چهارچوب رهبری سازمان آزادی بخش، پارلمان فلسطین و تشکیل دولت توافق حاصل شده است.

این رهبر حماس اظهار داشت که عباس به بهانه‌های پوچ و واهی مانع از اجرای پرونده های آشتی ملی می‌شود و دولت توافق ملی را نیز در انحصار خود گرفته و اجازه نمی‌دهد به وظایف و مسئولیت‌های خود به ویژه در نوار غزه عمل کند.

صلاح بردویل در خصوص دیدارهای اخیر میان حماس و رامی حمد الله، نخست وزیر دولت وفاق ملی نیز تصریح کرد که حماس گروه های فلسطینی را در جریان نتایج این دیدارها و جزئیات آن قرار داده است زیرا عباس مانع از مشارکت دیگر گروه ها در این دیدارها می شود؛ مگر این که این گروه ها به عضویت سازمان آزادی‌بخش درآمده و دیدگاه‌ها و مواضع آن را قبول کنند.

بردویل ضمن اشاره به مخالفت جبهه خلق و دیگر گروه های فلسطینی با شیوه گفت‌وگوی عباس با حماس، تاکید کرد که این گروه ها اصولا اختلافی با حماس نداشته و حماس نیز خواستار مشارکت تمامی آن ها در جلسات و دیدارها و اطلاع از تحولات سیاسی فلسطین است.

از سوی دیگر، صلاح بردویل تاکید کرد که محمود هباش مشاور عباس یکی دیگر از ابزار و ادواتی است که به منظور برهم زدن روابط حماس با کشورهای منطقه و در راس آن عربستان مورد استفاده قرار می گیرد.

بردویل تصریح کرد که حماس اسناد و مدارکی در اختیار دارد که ثابت می کند هباش مستقیما در جوسازی‌ها و توطئه ها برای برهم زدن روابط حماس و عربستان دست داشته و مذاکراتی مخفیانه را نیز با دشمن صهیونیستی انجام داده است.

انتهای پیام

کد N788380

وبگردی