آفتاب
زاکانی در نطق میان دستور مطرح کرد:

منتظر فکت‌شیت ایرانی هستیم/ اخراج سفیر عربستان خواسته نمایندگان

منتظر فکت‌شیت ایرانی هستیم/ اخراج سفیر عربستان خواسته نمایندگان

نماینده مردم تهران در مجلس، با بیان اینکه دانستن حق مردم است، اشاره‌ای به توصیه رهبر معظم انقلاب به وزیر امور خارجه درباره جزئیات مذاکرات هسته‌ای کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در نطق میان دستور خود که در جلسه علنی امروز قرائت شد، با بیان اینکه امروز در سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» شاهد لحظات حساس و سرنوشت سازی هستیم، اظهار داشت: تفرقه و دودستگی در داخل کشور و اشتباه محاسباتی القایی دشمن، آسیبها و خطرات زیادی را متوجه انقلاب اسلامی و ایران عزیز خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت منطقه گفت: این روزها مصادف با جنایت‌کاری سران متحجر و خام عربستان سعودی در سراسر جهان اسلام خاصه در یمن است؛ بیش از دو هفته است که شاهد تهاجم ظالمانه و صهیونیسم مآبانه جانیان و مزدوران آمریکای جنایتکار و آل سعود بعنوان عروسک های دست‌نشانده شیطان بزرگ در یمن هستیم که با کشتن کودکان و زنان مظلوم و حمله به مردم بی‌دفاع و آزاده یمن، حقد و کینه شکست های خود را در غزه، لبنان، سوریه و عراق را جبران کرده و تلاش می کنند تا استبداد و خودکامی خویش را به ملتی آزاده و اسلام خواه تحمیل کنند.

زاکانی ادامه داد: این خیال خام و خواب خوشی است که به فضل الهی تعبیر نخواهد شد و راهی جز ذلت و خواری نسیب آغازکنندگان این جنایت و آل سعود نخواهد کرد.

نماینده مردن تهران در مجلس همچنین افزود: چند روز است که از عمل شنیع و جنایت دو مامور فرودگاه جده به دو نوجوان معصوم و زایر خانه خدا و حرم رسول الله (ص) می‌گذرد که حکایت از رذالت و سقوط اخلاقی منادیان اسلام آمریکایی دارد؛ لذا هیچ چیز جز عذرخواهی رسمی عربستان، اشد مجازات خاطیان و اصلاح رویه غلط وهابیون در تفرقه‌افکنی بین برادران شیعه و سنی در سراسر جهان مورد پذیرش نخواهد بود و در غیر اینصورت، وظیفه دستگاه دیپلماسی کشورمان، محکومیت و اخراج سفیر عربستان و جلوگیری از اعزام اهل ایمان به سرزمین مقدس و اشغال شده توسط آل سعود است و این خواسته قاطبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که باید محقق شود.

انتخاباتی کردن موضوع هسته‌ای خیانتی نابخشودنی است

عضو کمیسیون اصل نود مجلس درادامه با اشاره به مذاکرات هسته ای جاری میان ایران و غرب اظهار داشت:  موضوع مذاکرات در مسایل فناوری هسته ای لحظات سرنوشت‌ساز و بسیار حساسی را پشت سر می‌گذارد. ما امروز وظیفه خود را حمایت از تیم مذاکره کننده در برابر شیطان بزرگ و آمریکای جنایتکار می‌دانیم. ما آرزومندیم این مذاکرات با حفظ منافع ملی و دستاوردهای دانشمندان این مرزو بوم به نتیجه برسد، اما در این مقطع حساس و بعد از شنیدن صحبت‌های تیم مذاکره کننده در کمیسیون امنیت ملی و صحن علنی، سوالات بسیاری در اذهان ما موج می‌زند که لازم است تیم محترم مذاکره کننده نسبت به ابعاد آن ذهن نمایندگان مجلس و را روشن کنند.

زاکانی تصریح کرد: گرچه معتقدیم خطوط قرمز بسیار مهمی است که باید همگان به ویژه نخبگان و مسئولان کشور و علی الخصوص تیم مذاکره کننده این ملت، آن را رعایت کنند تا امروز و آینده درخشانی را برای تسریع در رسیدن به اهداف اسلام عزیز و ایران سربلند فراهم کنیم.

وی با اشاره به مهمترین خطوط قرمز مطرح دراین زمینه تأکید کرد:  هیچ توافقی نباید عزت و شرف مردم الگو و نمونه ایران اسلامی را مخدوش سازد و امنیت، استقلال و پیشرفت این کشور و آینده درخشان ایران عزیز را نادیده بگیرد. توجه به رفع مشکلات مردم و عنایت به آینده فرزندان این کشور و دقت در افق پیش رو در اعتلای اسلام و شکل‌گیری تمدن اسلامی ضرورتی انکارناپذیر بوده که باید مطمح نظر مذاکره کنندگان و دولت محترم قرار گیرد.

نماینده مردم تهران افزود: توجه به ارشادات رهبری معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای مدظله العالی برای رسیدن به توافقی مطلوب حیاتی است؛ پس نباید به شعار بسنده کرد و در عمل به فرمایشات رهبری فرزانه انقلاب توجه و تبعیت کرد.

زاکانی با اشاره به دومین خط قرمز نظام در این حوزه عنوان کرد:  ندیدن منافع ملی و جناحی و سیاسی کردن پرونده هسته ای کشور و نگاه انتخاباتی به امر حیاتی و مهم فناوری هسته ای و اصل توافق را فراتر از درستی و محتوای توافق دیدن خیانتی غیرقابل گذشت است؛ همچنان که تفاسیر نادرست خوش‌بینانه و یا بدبینانه افراطی مردود، مانع رسیدن به حق مسلم ملت رشید ایران است. ایجاد دوگانگی و تفرقه در جامعه از یک سو و از سوی دیگر تخطئه منتقدین و متهم کردن آنها و یا مبهم گویی و کلی‌گویی پیرامون سوالات شفاف و کارشناسی نقادان مسیر توافق و بیانیه لوزان، خطایی نابخشودنی است.

سخنان اخیر رئیس سازمان انرژی اتمی مخدوش و قابل اعتراض است/ ضرورت بحث مبسوط و دو طر فه

وی به سومین خط قرمز موجود دراین زمینه اشاره کرد و گفت: دستاوردهای موجود هسته ای کشور و تلاش دانشمندان این مرز و بوم در رسیدن به دانش فنی و تولید مواد غنی شده در ایران، از موهبت های الهی و کارهای فوق‌العاده مهم و بزرگ است که باید قدر آن را دانست و داشته های موجود را تخفیف نکرد. بنده به عنوان فردی که سال‌هاست در این خصوص دغدغه داشته و با دانشمندان و عزیزان زحمت‌کش حوزه فناوری هسته ای از نزدیک مراوده داشته ام، به صراحت اعلام می‌دارم صحبت های جناب آقای دکتر صالحی ریاست محترم سازمان انرژی اتمی در صحن مجلس و در رسانه ملی مخدوش و قابل اعتراض است؛ لذا باید بحث های کارشناسی و فنی به طور مبسوط، نه در قالب مواجهه یک طرفه و شعارگونه ارایه شود تا هم حق معلوم و مکشوف شده و هم سرمایه های ملی ما حفظ شود و به بهانه غیرفنی و غیرکارشناسی سرمایه های این مرز و بوم را کم نشمارند و وعده نسیه دشمنان کینه توز اسلام عزیز و مردم خوب ایران را بر داشته های موجود و نقد ترجیح ندهند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس، با انتقاد از گره زدن همه مشکلات اقتصادی کشور به تحریم ها و عدم بهره‌گیری از همه ظرفیت های ملی و منطقه ای در شکستن تحریم های ظالمانه و جنگ اقتصادی آمریکایی صهیونیستی، گفت: عدم فعالیت جهادگونه در ساماندهی به مشکلات اقتصادی مردم، گناهی نابخشودنی است که باید دولت و مجلس فراتر از همه بخش‌ها در جامعه، این مهم را نصب‌العین قرار داده و اقداماتی اساسی را با همدلی و هم زبانی مورد دقت و اقدام مناسب قرار دهند.

زاکانی ادامه داد: رفع تحریم ها بطور یکجا و اخذ تضمین های لازم برای عمل به وعده های کشورهای اروپایی و آمریکا در توافق هسته ای، اقدامی بسیار حیاتی است که باید با شفاف کردن تعهدات و دقت در الفاظ حقوقی و انتخاب ناظرین بی‌طرف در راستی‌آزمایی اقدامات دو طرف و دقت در مسیر برگشت پذیر بودن اقدامات، این امر مهم را قابل انجام کنند.

وی تصریح کرد: بی‌شک هر توافقی باید متضمن استفاده از همه ابعاد فناوری صلح‌آمیز هسته توسط ایران در چارچوب NPT باشد و هرگونه عدول از این مهم را خطرناک و هزینه‌آفرین می‌شماریم.

این نماینده مجلس همچنین با تأکید بر اینکه در هیچ مذاکره ای فراتر از موضوع هسته ای نباید اجازه مداخله و مذاکره داد، اظهار داشت: نباید به دشمن بویژه شیطان بزرگ آمریکا که جز خیانت و جنایت در حق مستضعفین و مسلمین بویژه در خصوص ایران عزیز انجام نداده است، خوشبین بود و نظارت ها و تعهداتی را فراتر از آنچه در سراسر جهان و در کشورهای مختلف انجام می‌گیرد، پذیرفت و با پذیرش رژیم بازرسی خاص برای برنامه هسته ای ایران، غرور ملی مردم عزیزمان را خدشه‌دار کرد و زمینه جاسوسی مدرن و بهانه جویی های جدید را برای دشمن فراهم کرد؛ ضروری است مذاکره کنندگان محترم دقت کنند که قبول پروتکل الحاقی برابر قانون مجلس فعلاً ممنوع است و برای پذیرش موقت آن نیز نیاز به مجوز مجلس است که در این باره نیز باید مذاکره کنندگان تا قبل از اجازه مجلس از اقدام بیان شده دربیانیه - در پذیرش موقت آن - پرهیز کنند.

روایت صالحی از توصیه رهبری به ظریف/ فکت شیت ایرانی منتشر شود

زاکانی اضافه کرد: دانستن، حق مردم است؛ لذا باید ملت رشید ایران را مَحرم دانست و گزارش‌های مذاکرات هسته ای با شش کشور مذاکره کننده را شفاف به مردم بیان کرد؛ بویژه این شفافیت برای نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ضروری است، زیرا برابر اصول ۷۷ و ۱۲۵ حتماً مجلس باید هر توافق الزام‌آوری را قبل از اقدام رییس جمهور محترم و نمایندگان او به تصویب برساند که توافق هسته ای مصداق اتم و روشنی از این اصول قانون اساسی است؛ از این رو، لازم است که به سوالات زیادی که نمایندگان مجلس داشته و بخشی از آن را در کمیسیون امنیت ملی با جناب آقای دکتر ظریف مطرح کرده ولی در صحن مجلس پاسخی از سوی ایشان به آنها داده نشد، پاسخ روشن و شفافی را ارایه دهند.

وی درهمین رابطه گفت: جناب آقای دکتر صالحی در صحن مجلس بیان کردند که مقام معظم رهبری به آقای ظریف فرمودند که ایشان برای روشن شدن ابعاد توافق از منظر مذاکره‌کنندگان ایرانی و توافق صورت گرفته، «گزاره برگ» (فکت شیت) ایرانی را منتشر سازند؛ لذا بی صبرانه منتظر این اقدام شایسته هستیم و تفره رفتن از ارایه این متن را به هر دلیل خلاف فرمایش رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و مصالح کشور می‌دانیم.

نماینده مردم تهران تأکید کرد: توجه مجلس شورای اسلامی به وظایف قانونی خویش در تصویب توافقنامه قبل از نهایی شدن آن را مطابق قانون اساسی، وظیفه ذاتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی دانسته و مصرانه خواهانیم که کارگروه های کارشناسی در این خصوص در مجلس تشکیل شده تا با دقت بالای کارشناسی و همدلی با تیم مذاکره کننده، زمینه توافقی خوب و مطلوب را فراهم آوریم.

زاکانی در پایان گفت: امیدوارم با انجام یک توافق خوب و شرافتمندانه، هم مانع بهانه‌جویی آمریکا و متحدانش شویم و هم با حفظ دستاوردهای هسته ای، عزت و استقلال کشور را حفظ کنیم و با تلاشی جهادی، آلام و مشکلات مردم به ویژه در حوزه اقتصادی را برطرف کنیم.

کد N787804

وبگردی