آفتاب

سفیر روسیه در بریتانیا: توافق هسته‌ای با ایران موجب امنیت خاورمیانه می‌شود

سفیر روسیه در بریتانیا: توافق هسته‌ای با ایران موجب امنیت خاورمیانه می‌شود

معاون پیشین وزیر امور خارجه روسیه گفت: کاملاً آشکار است که توافق هسته‌ای با ایران بدون شک باعث ایجاد ثبات و امنیت در خاورمیانه شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از راشا تودی، الکساندر یاکوونکو، سفیر کنونی روسیه در بریتانیا و ایرلند شمالی و معاون پیشین وزارت امور خارجه روسیه در سال 2005 در رابطه با تفاهم هسته‌ای به دست آمده در لوزان و نقش روسیه در آن، اظهار کرد: این موفقیت که البته تا تکمیل شدن هنوز هم فاصله دارد بر اساس فرمولی است که ولادیمیر پوتین با عنوان لزوم به رسمیت شناختن حقوق صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در مذاکرات با غرب پیگیری شو و این موضوع نقش قابل توجهی در دستیابی دو طرف به تفاهم اولیه داشته است. در توافق با ایران همه اقدامات بر مبنای عمل متقابل و قدم به قدم انجام خواهد شد که در این میان متخصصان روسی با پیشنهاد برخی از راه‌حل‌های کلیدی در رابطه با موضوعات فنی در رفع اختلاف‌ها و تفاهم دو طرف نیز نقش مهمی داشته‌اند.

سفیر روسیه در بریتانیا ادامه داد: راه‌حلی که در لوزان به دست ‌آمد باعث تقویت چارچوب روابط بین‌المللی خواهد شد و در واقع نشان دهنده این مسأله است که هرگونه اختلاف و بحران از طریق راه‌حل دیپلماتیک قابل حل است.

یاکوونکو در ادامه ایران را دارای منافع مشترک زیادی با روسیه دانست و افزود: روسیه تمایل دارد تا فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود با ایران را گسترش دهد. روسیه با همسایه قدیمی خود منافع مشترک بی‌شماری در دریای خزر، مقابله با تروریسم و تروریست‌های عراق دارند.

او اظهار کرد: ما امیدواریم که توافق هسته‌ای باعث بازگشت ایران به بازارهای تجارت جهانی و گسترش همکاری‌های آن با متحدانش مثل روسیه شود.

معاون پیشین وزیر امور خارجه روسیه هم‌چنین تأکید کرد: کاملاً‌مشخص است که توافق هسته‌ای با ایران بی‌شک باعث ثبات و امنیت خاورمیانه خواهد بود.

انتهای پیام

کد N787020

وبگردی