آفتاب

هشدار اتحادیه اروپا درباره سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات لیبی

هشدار اتحادیه اروپا درباره سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات لیبی

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که جامعه جهانی کسانی را که در روند مذاکرات لیبی اختلال ایجاد کنند، محاکمه خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری روسیا الیوم، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: همه گروه‌ها در لیبی باید از هرگونه اقدامی که موجب افزایش تنش در این کشور می‌شود، خودداری کنند به ویژه در این مقطع حساس که مذاکرات ملی لیبی مرحله سرنوشت ساز خود را پشت سر می‌گذارد.

وی تاکید کرد که جامعه جهانی افرادی که به ایجاد اختلال در روند مذاکرات ادامه می‌دهند را معرفی و محاکمه خواهد کرد. در این بیانیه همه شرکت کنندگان در مذاکرات لیبی به انجام گفت‌وگو با حسن نیت و روحیه آشتی و سازش دعوت شده‌اند.

پیش از این اتحادیه اروپا لیست سیاهی از اسامی متهمان به ایجاد اختلال در روند صلح لیبی ارائه کرده بود که این اجازه را به اتحادیه اروپا می‌دهد که دارایی آنها در اروپا را بلوکه شوند.

انتظار می‌رود که مذاکرات میان طرف‌های درگیر در لیبی هفته آینده با نظارت سازمان ملل و با هدف توقف خشونت، تشکیل دولت یکپارچه ملی و بیرون آوردن کشور از وضعیت جنگ و آشوب در یکی از همسایگان این کشور از سر گرفته شود.

موگرینی قرار است در 20 آوریل سناریوهای مختلفی را ارائه کند و در صورت درخواست دولت لیبی پس از تشکیل حکومت یکپارچه ملی، یک هیات اروپایی به این کشور اعزام خواهد شد.

این هیات قرار است با کمک دولت جدید امنیت پایگاه‌های حیاتی و حساس کشور مانند فرودگاه‌ها و ساختمان‌های دولتی و نظارت بر آتش بس را برعهده بگیرد.

از طرف دیگر عبدالقاهر ساهل، وزیر الجزایر گفت: دور جدید گفت‌وگو میان رهبران احزاب سیاسی لیبی دوشنبه آینده در پایتخت الجزایر برگزار خواهد شد.

الجزایر در روزهای 10 و 11 مارس گذشته میزبان یک دوره مذاکره میان رهبران سیاسی لیبی بود که به صدور اعلامیه‌ای شامل رد هرگونه دخالت خارجی در این کشور و پایبندی به دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران که حافظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی باشد، منجر شد.

شرکت کنندگان در این نشست تروریسم در لیبی به ویژه اقدامات گروه‌هایی که تحت عنوان داعش، انصارالشریعه و القاعده فعالیت می‌کنند را محکوم کردند.

انتهای پیام

کد N786954

وبگردی