آفتاب
«باراک اوباما»مدعی شد:

دوره دخالت واشنگتن در امور کشورهای آمریکای لاتین به سر آمده است

دوره دخالت واشنگتن در امور کشورهای آمریکای لاتین به سر آمده است

رئیس جمهوری آمریکا خطاب به رهبران کشورهای آمریکای لاتین گفت دوره دخالت آزادانه ایالات متحده در امور دیگر کشورهای قاره آمریکا به سر آمده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی. بی.سی، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، که برای شرکت در نشست سران کشورهای آمریکایی در پاناما به سر می برد، در سخنرانی آغازین خود خطاب به رهبران حاضر در نشست گفت: دوره ای که در آن ایالات متحده آمریکا به دور از هرگونه مجازاتی دستور کار خود را بر پایه دخالت آزادنه در امور کشورهای لاتین قرار داده بود، به سر آمده است.

در سفر باراک اوباما به پاناما آنچه که بیش از همه خبرساز شده است برنامه دیدار وی با «رائول کاسترو» رئیس جمهور کشور کوبا در حاشیه این نشست است. در عین حال، احتمال می رود که نتایج مثبت سفر وی تحت الشعاع تنش های موجود بین واشنگتن – کاراکاس قرار بگیرد.

 اگرچه باراک اوباما در اعلام خبر به سر آمدن دوره دخالت واشنگتن در امور کشورهای آمریکای جنوبی نام کوبا را به زبان آورد، در واقع روی سخن وی با «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا بود که چندی پیش دولت ایالات متحده آمریکا را به دخالت در مسائل داخلی ونزوئلا و برنامه ریزی برای کودتا علیه دولت خود متهم کرده بود.

لذا، لحن اوباما در این نشست بر پایه احتمال شیوه تاثیرگذاری گفتار وی بر عقاید حاکم بر مادورو و همپیمانان چپگرای وی متمرکز بود.

لازم به یادآوری است که نیکلاس مادورو در اعتراض به تحریم های اعمال شده از سوی واشنگتن بر برخی از مقامات رسمی دولت کاراکاس، بالغ بر ۱۰ میلیون امضا جمع آوری کرده است و انتظار می رود که مواجهه وی با باراک اوباما نیز در حاشیه اجلاس سران کشورهای آمریکایی حادثه ساز باشد.  

 مادورو نیز در پیام روز گذشته خود خطاب به رهبران حاضر در این اجلاس گفت: جنگ ما بر سر ایده هاست. جنگ بر سر اینکه در نهایت ونزوئلا مورد احترام قرار بگیرد. ما با روحیه سازندگی به این اجلاس آمده ایم تا تاریخ ساز شویم.

به هر حال، جهان در انتظار آن است که ببیند همزمان با طرح مسائل جزئی تر در ادامه اجلاس، فریاد دادخواهی نیکلاس مادورو برای جلب احترام چه پاسخی خواهد گرفت.

کد N786043

وبگردی