آفتاب

فراهانی: افراد با عینک منافع و مصالح ملی به بیانیه لوزان نگاه کنند

فراهانی: افراد با عینک منافع و مصالح ملی به بیانیه لوزان نگاه کنند

دبیرکل حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه دلواپسان منتظر کدام معجزه در لوزان بودند که حالا شکوه می کنند، گفت: ای کاش این افراد این بار با عینک منافع و مصالح ملی به بیانیه مشترک ایران و 1+5 نگاه می کردند.

مجید فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با مورد توجه قرار دادن شعار سال جاری با عنوان همدلی و همزبانی دولت و ملت اظهار کرد: همدلی و همزبانی جز در سایه اعتماد بین ملت و حاکمیت دیده نمی‌شود و می‌توان گفت شکل گرفتن و ارتقای اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی در کشور کلید گذر از بحران‌هاست.

وی افزود: بر اساس شاخص‌های بین‌المللی بین سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی در هر کشور رابطه مستقیمی وجود دارد و اگر ما در جامعه خود و یا بسیاری جوامع انفکاک و شکافی را بین ملت و حاکمیت می‌بینیم باید بدانیم کلید رسیدن به همدلی و همزبانی و برطرف شدن این جدایی‌ها بالا بردن سرمایه اجتماعی و گسترش اعتماد بین مردم و کل حاکمیت است.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان خاطرنشان کرد: در واقع به هر میزان که یک کشور در شاخص‌های مربوط به اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی پیشروتر است به همان میزان در رتبه‌بندی جهانی امنیت و رفاه و توسعه، بالا‌تر است و در حقیقت همدلی و همزبانی بین دولت و ملت در چنین جامعه‌ای بیشتر به منصه ظهور می‌رسد.

وی در ادامه تاکید کرد: کل حاکمیت از طریق افزایش اعتماد بین نهاد حاکمیت و مردم می‌بایست تلاش کند تا بتواند سرمایه اجتماعی را بالا ببرد.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان اظهار عقیده کرد: شاخص سرمایه اجتماعی در کشور ما جز در معدود مقاطعی همچون دوران جنگ و سال‌های اولیه انقلاب در وضع مطلوبی قرار نداشته و با این وجود همه ارکان حاکمیت باید تلاش کنند تا با بازنگری و ایجاد نگرش جدید و در نظر گرفتن روش‌های متعدد اعتماد عمومی مردم و شاخص سرمایه اجتماعی را بالا برده و همدلی و همزبانی دولت و ملت را در عمل نهادینه کنند.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان در ادامه اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی دوقطبی در جامعه و شکل‌گیری شکاف اجتماعی و افول سرمایه اجتماعی، بازسازی چنین سرمایه اجتماعی نیازمند ایثار، فداکاری و ایجاد فرهنگ آشتی ملی در کشور است و لازم است تا همه دلسوزان کشور ضرورت پرداختن به این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

فراهانی با بیان اینکه جلب اعتماد عمومی و همزبانی نیازمند تحقق پارادایم ایجاد یک دولت توانمند و کارآمد است، ادامه داد: به هر میزان که دولت ناتوان و ناکارآمد از ایفای مهم‌ترین وظایف خود باشد به همان نسبت شاخص اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی در کشور پایین می‌آید.

وی با مورد توجه قرار دادن موضوع مذاکرات، اظهار کرد: تفاهم اولیه با قدرتهای جهانی در لوزان از جمله مواردی بود که همدلی و همزبانی دولت- ملت به منصه ظهور رسید و شاهد بودیم که از یک سو قاطبه مردم ما خواهان به نتیجه رسیدن موضوع هسته‌ای کشور، برچیده شدن تحریم‌های ناعادلانه و ایجاد رابطه صلح آمیز بین‌المللی کشور بوده و توسعه و پیشرفت کشور را منوط به تنش‌زدایی و یک رابطه دوستانه در سطح بین‌الملل خصوصا با قدرت‌های بزرگ دنیا می‌دانند و از دیگر سو دولت نیز در همین چارچوب در جهت خواست عمومی مردم به تفاهم با قدرتهای جهانی دست می‌یازد از این روست که پس از این تفاهم اولیه موج همراهی مردم با تصمیم دولت را شاهد هستیم.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان گفت: دولت به نمایندگی از کل حاکمیت تمام تلاش خود را با حمایت مردم و مقام معظم رهبری انجام داد تا بتواند با ایجاد یک تفاهم اولیه با قدرتهای جهانی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکلات جامعه که همانا مساله تحریم هاست را از پیش رو بردارد و در این زمینه، اراده دولت و نظر مردم کاملا بر هم منطبق بود و جای بسی تعجب است که دلواپسانی که پس از این بیانیه ابراز نگرانی می کنند چرا هنگامیکه پنج قطعنامه بین المللی در سازمان ملل شورای امنیت علیه کشور تصویب شد اظهار نگرانی نکردند؟ چرا هنگامیکه تحریم های متعدد ستون فقرات اقتصاد و شالوده اجتماعی کشور را هدف قرار داد اظهار نگرانی نکردند و مگر منتظر کدام معجزه در لوزان بودند که حالا شکوه می کنند؟ ای کاش این بار با عینک منافع و مصالح ملی به این تفاهم نگاه می کردند.

انتهای پیام

کد N786021

وبگردی