آفتاب

نگرانی عفو بین‌الملل از اعدام سربازان اوکراینی توسط جدایی‌طلبان

نگرانی عفو بین‌الملل از اعدام سربازان اوکراینی توسط جدایی‌طلبان

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد: شواهد جدیدی به دست آورده که نشان می‌دهد سربازان اوکراینی اسیرشده توسط جدایی‌طلبان حامی روسیه در شرق این کشور بدون محاکمه اعدام شدند و خواهان تحقیقات سریع و بی‌طرفانه درباره این موضوع شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان عفو بین‌الملل مشخصا به پرونده "ایگور برانوویتسکی"، سرباز اوکراینی که در جریان درگیری‌ها در فرودگاه دونتسک به اسارت گرفته شد، اشاره کرد و گفت که جدایی‌طلبان اوکراینی این سرباز را شکنجه کرده و در هنگام اسارت کشتند.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای گفت: یک ویدئو که در یوتیوپ منتشر شده، نشان می‌دهد که این سرباز نشانه‌هایی از ضرب و شتم شدن در صورتش دارد و تا زمانی که کشته شده است در اسارت بوده است.

این سازمان در ادامه بیانیه خود افزود: چند نفر مدعی شده‌اند که یک فرمانده جدایی‌طلبان با شلیک مستقیم خود برانوویتسکی را کشته است. این در حالی است که جسد وی اوایل ماه آوریل به خانواده‌اش بازگردانده شده و در تاریخ سوم آوریل در شهر کی‌یف دفن شد.

سرویس‌های امنیتی اوکراین تحقیقات درباره کشته شدن وی را آغاز کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل در ادامه خاطرنشان کرد: شاهد ویدئوهای حاوی تصاویر دستکم سه جسد متعلق به سربازان ارتش اوکراین بوده که از ناحیه سر و بالا تنه هدف شلیک گلوله قرار گرفتند که این در نتیجه کشتار به سبک اعدام است.

این سربازان در فاصله زمانی 12 تا 18 فوریه توسط نیروهای روسگرا در شهر دبالتسف اسیر شدند.

همچنین عفو بین‌الملل به یک مصاحبه تلفنی که توسط نشریه انگلیسی‌زبان کی‌یف پست که در ششم آوریل منتشر شد و از یک فرمانده مشهور شورشیان اوکراینی گرفته شده بود، اشاره کرد. در این مصاحبه این فرمانده مدعی شده که 15 سرباز اسیر اوکراینی را با شلیک گلوله کشته است.

عفو بین‌الملل تاکید کرد: این اعتراف ترسناک از یک شبه‌نظامی جدایی‌طلب در کنار شواهد ویدیویی و شهادت‌های شاهدان عینی و همچنین شواهد روزافزون مربوط به سوءاستفاده از اسرا توسط دو طرف درگیر نشان‌دهنده لزوم فوری تحقیقات مستقل نسبت به این موارد و همه دیگر اتهامات سوءاستفاده است.

انتهای پیام

کد N785694

وبگردی