آفتاب

سنای امریکا سه‌ شنبه برای لغو نکردن تحریم ها رای گیری می کند

سنای امریکا سه‌ شنبه برای لغو نکردن تحریم ها رای گیری می کند

مجلس سنا روز سه‌ شنبه درباره بازبینی توافق هسته‌ ای با ایران رای‌گیری خواهد کرد تا درصورت کسب ۶۷ رای توانایی بی‌ اثر ساختن مخالفت رئیس‌ جمهور این کشور با تحریم‌های ایران را داشته باشند. تاکنون فقط ۹ سناتور دموکرات از این طرح حمایت کرده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، کمیته روابط خارجی سنا سه‌ شنبه آینده (14 مارس) درباره توافق هسته‌ ای با ایران رای‌ گیری خواهد کرد.

این رای‌ گیری به کنگره فرصت می دهد تا درباره توافق با ایران بازبینی‌های مورد نظر خود را انجام داده و درصورت به دست آوردن حد نصاب آرا مانع از لغو تحریم‌ های ایران به دستور رئیس جمهور، اوباما شود.

از 2 آوریل که ایران و 1+5 بر سر چارچوب توافق هسته‌ای به توافق رسیدند کاخ سفید لابی‌ خود را برای جلب حمایت بیشتر در میان سناتورهای آمریکایی آغاز کرد؛ اما تاکنون موفق به متقاعد ساختن تمام دموکراتهای سنا نشده است زیرا بسیاری از آنها معتقدند که کنگره بر اساس قانون اساسی تعهد دارد این موضوع را با دقت بیشتری مورد توجه قرار دهد.

تاکنون فقط 9 سناتور دموکرات از این طرح حمایت کرده اند.

با توجه به آمار و ارقام موجود به نظر می‌ رسد درصورت ادامه این شرایط جمهوری خواهان فقط به 4 رای دیگر برای رسیدن به 67 رای مورد نظر و بی‌ اثر ساختن وتو باراک اوباما، نیاز دارند.

در حالی که ایران و 5+1، هفته گذشته به یک بیانیه مشترک بر سر برنامه هسته‌ای تهران دست یافته اند و دو طرف قرار است تا 30 ژوئن برای دستیابی به توافق جامع تلاش کنند؛ اما برخی نمایندگان کنگره بر این باورند که نمایندگان باید پیش از هرگونه توافق با ایران، حق اظهار نظر نهایی را داشته باشند.
کد N785682

وبگردی