آفتاب

استراتژی انصارالله در مقابله با تجاوز سعودی، آمریکایی به یمن

استراتژی انصارالله در مقابله با تجاوز سعودی، آمریکایی به یمن

عدم موفقیت تجاوز سعودی ـ آمریکایی به یمن با وجود گذشت ۱۶ روز از آغاز عملیات نظامی علیه این کشور، توجه بسیاری از صاحبنظران در خصوص استراتژی انصارالله برای مقابله با این تجاوز را به خود جلب کرده است.

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: پس از گذشت ۱۶ روز از آغاز تجاوز عربستان سعودی به یمن با حمایت تمام قد ایالات متحده آمریکا که تاکنون منجر به کشته و زخمی شدن صدها نفر از شهروندان بی دفاع یمنی شده است، سؤالاتی در خصوص استراتژی انصارالله برای مقابله با این تجاوز بوجود آمده است. بسیاری از صاحبنظران می پرسند انصارالله با اتکا به چه راهبرد و استراتژی قصد دارد یک پیروزی آبرومنده در مقابل این تجاوز گسترده علیه یمن را محقق کند؟ پاسخگوی به این سؤال و سؤالات دیگر در این زمینه در حقایق ذیل نهفته است: 

۱ـ عربستان سعودی و هم پیمانان آن و در رأس آنها ایالات متحده آمریکا برای توجیه تجاوز آشکار خود به یمن و نقض حاکمیت ملی این کشور سعی کردند تا اینگونه وانمود کنند که یمن دارای سلاح های نظامی پیشرفته بوده و این خطری بزرگ برای امنیت منطقه و کشورهای عربی به شمار می رود. اما با وجود گذشت ۱۶ روز از این تجاوز این حقیقت آشکار شد که چنین سلاح هایی در یمن وجود ندارد، زیرا اگر اینچنین بود بدون شک در طول این مدت علیه سعودی ها به کار گرفته می شد. این موضوع، حاکی از دروغ آشکار سعودی ها و هم پیمانان آن بوده و ثابت می کند که کشورهای عضو ائتلاف ضد یمن به دنبال تحقق هدفی دیگر از تجاوز به این کشور هستند.

۲ـ رویدادها و تحولات میدانی اخیر در یمن این را نشان می دهد که یمنی ها به رهبری انصارالله تحت هیچ شرایطی به دنبال گسترده شدن دامنه جنگ نبوده و نیستند؛ بر عکس آنها تلاش کردند تا این پیام را به کشورهای متجاوزی چون سعودی بدهند که باید سیاست ها و مواضع خود در قبال ملت یمن را تغییر داده و در آنها تجدید نظر کنند. زیرا ملت یمن به خوبی تجاوز آنها به کشور خود را درک کرده و تمام قد در کنار نیروهای مبارز و انصارالله ایستاده اند.

۳ـ همه می دانند که جنبش انصارالله به اندازه کافی از تمامی توجیه های لازم از جمله اخلاقی، قانونی و انسانی را برای پاسخگویی مناسب به تجاوز سعودی ـ آمریکایی دارد. علاوه بر این، این جنبش از حمایت گسترده مردم یمن نیز برخوردار بوده و دارای پایگاه قوی مردمی است. از سوی دیگر برگزاری تظاهرات مردمی گسترده در سراسر جهان در حمایت از ملت یمن و این جنبش نیز گویای حمایت گسترده خارجی از انصارالله است.

۴ـ رهبران انصارالله در طول این مدت موفق شدند جبهه داخلی در یمن را تقویت نموده و وحدت و همدلی میان قشرها و طیف های مختلف این کشور در مقابله با تجاوز سعودی ـ آمریکایی را تحکیم بخشند. این همان چیزی است که کشورهای شرکت کننده در ائتلاف ضد یمن آن را پیش بینی نمی کردند. آنها براین باور بودند که بمباران بی وقفه شهرها و مناطق مسکونی در یمن و کشتار بیش از حد و اندازه شهروندان یمنی موجب می شود تا در طول یک مدت زمان کوتاه اهداف خود را محقق ساند اما اینگونه نشد.

۵ـ رهبران انصارالله به طور بی سابقه ای، با حفظ آرامش و به صورت حساب شده در دو سطح داخلی و خارجی با تجاوز سعودی ها به یمن مقابله کردند. این امر موجب شد تا این جنبش افکار عمومی مردم یمن را به خود جلب کرده و آنها را برای ورود به یک جنگ طولانی مدت با تجاوزگران آماده کند؛ درست چیزی که ائتلاف ضد یمن از آن می ترسید.

۶ـ تحلیلگران معتقدند استراتژی انصارالله در مقابله با تجاوز ائتلاف ضد یمن به این کشور که با اعتماد به نفس بالای این جنبش دنبال می شود، در نهایت موجب فروپاشی این ائتلاف به رهبری عربستان خواهد شد. آنها بر این باورند که ائتلاف ضد یمن برای تحقق اهداف مادی تنگ نظرانه در یک بازه زمانی کوتاه به یمن هجوم آوردند و به همین دلیل پس از مواجهه با مقاومتی که انتظار آن را نداشتند بدون شک شکست خواهند خورد.

۷ـ مقامات سعودی و هم پیمنانان آنها گمان می کردند که ملت یمن تنها ۳ روز قادر به مقاومت در برابر آنها خواهند بود زیرا سلاحی برای مقابله نظامی در دست ندارند. اما در نهایت هنگامی که با مقاومت ملت یمن و هوشیاری انصارالله مواجه شدند، غافلگیر شدند. رهبران انصارالله از همان روز اول اعلام کردند که اگر آغازگر تجاوز به یمن، عربستان و آمریکا باشند پایان آن دیگر به دست آنها نیست، بلکه به دست مردمی است که مورد این تجاوز قرار گرفته اند.

۸ـ ایالات متحده آمریکا گمان می کرد که حملات گسترده هوایی، موشکی و ... به مناطق مسکونی و زیر ساخت های یمن موجب خواهد شد تا در همان روزهای اولیه بافت جمعیتی این کشور متلاشی شود، اما نه تنها این پیش بینی محقق نشد، بلکه برعکس امروز دیگر هیچ کسی از راه حل نظامی برای بحران کنونی یمن سخن نمی گوید و همگان بر راه حل سیاسی جهت برون رفت از بحران تأکید دارند.

این حقایق و حقایقی دیگر در این زمینه، به خوبی استراتژی انصارالله در مقابله با تجاوز سعودی ـ آمریکایی را نشان می دهد؛ استراتژی که گزینه های آمریکا و عربستان را برای خروج از باتلاقی که خود را گرفتار آن کرده اند به شدت محدود ساخته است. تحلیلگران معتقدند که در حال حاضر ابتکار عمل در اداره نبرد کنونی در دستان انصارالله، ارتش و نیروهای مردمی یمن است.

کد N785656

وبگردی