آفتاب
همزمان با دیدار وزیران خارجه کوبا و آمریکا انجام شد:

انتشار اخبار مبهم درباره حذف کوبا از لیست کشورهای حامی تروریسم

انتشار اخبار مبهم درباره حذف کوبا از لیست کشورهای حامی تروریسم

همزمان با دیدار وزیران امور خارجه آمریکا و کوبا در پاناما، اخباری مبهم در مورد حذف نام کوبا از لیست کشورهای حامی تروریسم منتشر شد.

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: در آستانه آغاز نشست سران کشورهای آمریکایی در پاناما که از امروز جمعه آغاز می شود «جان کری» با «برنو رودریگز» همتای کوبایی خود دیدار کرد.  

این برای اولین بار از سال ۱۹۵۸ تا کنون است که وزیران خارجه دو کشور آمریکا و کوبا با یکدیگر دیدار می کنند.  

همزمان با این دیدار تاریخی، وزارت امور خارجه آمریکا در ارائه نظر مشورتی خود، پیشنهاد کرد که نام کوبا از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف شود.  این پیشنهاد، تازه‌ترین تحول در روابط سیاسی میان واشینگتن و هاواناست که با احیای روابط دیپلماتیک میان آمریکا و کوبا آغاز شده است.

رویترز از قول یک دستیار سنای آمریکا که نامش را فاش نکرده، می‌گوید «وزارت خارجه پیشنهاد داده است آنها (کوبا) از فهرست خارج شوند».

به گزارش این خبرگزاری، خروج کوبا از فهرست حامیان تروریسم، مانعی بزرگ را از سر راه بازگشایی سفارت‌خانه‌های دو کشور، پس از ۵۴ سال، برمیدارد.

واکنش اوباما

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا،  گفت که وزارت خارجه آمريکا بررسی خود درباره خارج کردن کوبا از فهرست کشورهای حامی تروريسم را کامل کرده اما او هنوز توصيه مشاورانش را دريافت نکرده است.

اوباما در ادامه گفت: تصمیم در اين باره روز پنج شنبه اعلام نخواهد شد. پيش از تصميم گيری، منتظر دريافت توصيه مشاوران خود در کاخ سفيد خواهم بود.

حذف کوبا از فهرست کشورهای حامی تروريسم يکی از موانع از سرگيری مناسبات دو جانبه را از ميان بر می دارد کند و همچنين راه را برای بازگشايی سفارت دو کشور پس از پنجاه سال هموار می کند. اين اقدام نشانه ای از تمايل آمريکا به پايان دادن به انزوای سياسی کوبا است.

باراک اوباما گفت: «بررسی در وزارت خارجه تمام شده و اکنون به کاخ سفيد ارسال شده است. گروه متشکل از سازمان های مختلف آن را بطور کامل مطالعه می کنند و همراه با توصيه مشورتی برای من می فرستند. اين کار هنوز انجام نشده است.»

رييس جمهور آمريکا پس از تصميم تاريخی برای از سرگيری مناسبات بين دوکشور در ۱۷ دسامبر گذشته، دستور بررسی حذف کوبا از فهرست کشورها ی حامی تروريسم را صادر کرد و قول داد به محض دريافت اين توصيه فورا اقدام کند.

باراک اوباما به تمايل خود اشاره ای نکرد اما سخنان گذشته او نشان می دهد که به احتمال زياد خروج کوبا از اين فهرست را تاييد خواهد کرد.

آمريکا سال ۱۹۸۲ کوبا را به دليل حمايت از شبه نظاميان مارکسيست در کلمبيا و مناطق ديگر به فهرست کشورهای حامی تروريسم اضافه کرد.  روابط آمریکا و کوبا در سال ۱۹۶۱، در اوج دوران جنگ سرد بین اردوگاه‌های شرق و غرب، قطع شد. دو کشور اواخر پاییز گذشته تصمیم به برقراری مجدد روابط دیپلماتیک گرفتند.  

کد N785565

وبگردی