آفتاب

اوباما و کاسترو در نشست سران کشورهای آمریکا با یکدیگر دیدار می‌کنند

اوباما و کاسترو در نشست سران کشورهای آمریکا با یکدیگر دیدار می‌کنند

روسای جمهوری آمریکا وکوبا در تلاش برای پایان دادن به دهه‌ها سردی در روابط شکننده دو کشور در اتفاقی تاریخی در نشست سران کشورهای آمریکا دیدار خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، تصویر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و رائول کاسترو، رئیس جمهوری کوبا در نشست 35 عضوی کشورهای آمریکا برای اولین بار پس از دهه‌ها سردی در روابط به طور قطع از رخدادهای برجسته نشست روز جمعه و شنبه پاناما خواهد بود.

با وجود اینکه حضور رهبر کوبا در نشست سران کشورهای آمریکایی برای اولین بار به خودی خود این نشست را به نقطه عطفی در روابط کوبا تبدیل خواهد کرد اما لازم به ذکر است که دو طرف کوبایی و آمریکایی هنوز سفارتخانه‌های خود را در کشور مقابل بازگشایی نکرده‌اند و از زمان آغاز مذاکرات در ژانویه تغییرات اندکی در روابط حاصل شده است.

قرار گرفتن نام کوبا در لیست کشورهای حامی تروریسم از عوامل اصلی عادی سازی روابط در کشور دارد.

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا طی این هفته اعلام کرد که در حال بررسی نهایی احتمال خارج کردن نام کوبا از لیست کشورهای حامی تروریسم است. پس از اعلام وزارت خارجه، کنگره 45 روز وقت دارد تا درباره این موضوع تصمیم گیری کند.

همزمان در نشانه‌ای دیگر از گرم شدن روابط آمریکا - کوبا، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، جان کری وزیر خارجه این کشور احتمالا در حاشیه نشست سران کشورهای آمریکایی با همتای کوبایی خود دیدار می‌کند.

در همین حال پیش از برگزاری نشست سران کشورهای آمریکایی، بسیاری نسبت به تاثیرگذاری نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری سوسیالیست ونزوئلا و مهمترین متحد هاوانا در منطقه در این دیدار ابراز نگرانی می‌کنند.

بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند، دیدار کاسترو و اوباما موضوعی برجسته خواهد بود اما به طور قطع مادورو تلاش خواهد کرد تا فضا را پیچیده کند.

انتهای پیام

کد N785160

وبگردی