آفتاب
آیت الله محسن اراکی:

همانند خاندان صدر شاید هر چند قرن یک بار داشته باشیم

همانند خاندان صدر شاید هر چند قرن یک بار داشته باشیم

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: همانند خاندان صدر شاید هر چند قرن یک بار داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت الله محسن اراکی عصر امروز(چهارشنبه) در سی و پنجمین سالگرد شهادت آیت الله شهید سید محمد باقر صدر و خواهرش بنت الهدی صدر که از سوی مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد با بیان اینکه آیت الله محمدباقر صدر دارای ابعاد شخصیتی علمی و فردی بسیار منحصر به فردی است، اظهار کرد: همانند خاندان صدر شاید هر چند قرن یک بار داشته باشیم. ایشان در سه بعد سرمشق و الگو بودند. اولین بخش زندگی ایشان بعد علمی است که خدمات بسیار زیادی را به جهان علم و دانش اضافه کرده است.

وی افزود: در عصر حاضر علوم دینی را می بینیم که محصول رنج علمای شیعه است و این عالم هم در راستای ترویج علوم دینی رنج زیادی کشیدند. گستره علمی شهید صدر بسیار بیشتر از رئالیسم بود و تمام جهان اسلام و آن روزگار را فراگرفت.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: شخصیت شهید صدر دانشمندان اول جهان را تحت تاثیر قرار داد. یکی از شخصیت های برجسته زمان ایشان روژه گارودی است که متاسفانه این شخصیت خیلی شناخته شده نیست، ولی شخصیت اول کمونیست‌ها بود و اندیشه‌های شهید صدر او را تحت تاثیر قرار داد و اولین کسی که در مقابل شهید صدر زانو زد ایشان بود.

اراکی خاطرنشان کرد: علم اصول را هم شهید باقر صدر بنیانگذاری کرد که این علم اصول با علوم قبل از ایشان بسیار متفاوت است و یکی از بهترین مراحل را برای فلاسفه در علم اصول آورد. علوم قبل از ایشان فاقد نوآوری بودند ولی این بزرگوار یک سازماندهی در مباحث اصولی را انجام داد.

وی گفت: یکی دیگر از ابعاد شخصیتی بارز ایشان این بود که در عرصه ارائه نظام فقهی اجتماعی نظریه پردازی کردند و این کار بسیار بی نظیر و ارزشمند است و راه را برای فقهای پس از خودش هموار کرد. ایشان متفکری بود که در هر عرصه وارد می شد بسیار کارآمد بود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: یکی دیگر از ابعاد شخصیتی شهید صدر بعد سیاسی ایشان است که در بعد سیاسی هم یک فقیه مبتکر است. یکی از ابتکارات ایشان در مسائل سیاسی بحث ولایت فقیه بود. هرگونه فعالیت سیاسی را از طریق ولایت فقیه دنبال می کرد و اولین فقیهی بود که به کار تشکیلاتی سیاسی پرداخت.

اراکی یادآور شد: شهادت ایشان هم جزو یکی از ابعاد شخصیتی ایشان است که شهادتی بی‎نظیر داشت و برای اینکه در عراق مبارزات خود را ادامه دهد طی پیامی که بنده شخصا در جریان آن بودم حرف خود را به امام خمینی رساند و از ایشان اجازه خواست که برای امر شهادت مجاز شود. در حالی که خودش مرجع تقلید خیلی ها بود ولی او خود مرجع‎اش ولایت فقیه بود و امام هم به ایشان فرمود: مقاومت و ایستادگی کن. اگر امروز می بینیم این جریانات دینی در عراق ادامه دارد آن هم با تمام توطئه‎هایی که از سوی سایرین انجام می‎شود ولی باز عراق به مسائل دینی می‎پردازد به دلیل فعالیت‎های شهید صدر و امثال ایشان است.

انتهای پیام

کد N784610

وبگردی