آفتاب

بهره‌برداری القاعده از آشوب در یمن

بهره‌برداری القاعده از آشوب در یمن

مقامات آمریکایی می‌گویند در پی آشوب در کشور یمن، شاخه وابسته به القاعده در این کشور فرصتی برای بازسازی خود به دست آورده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه واشنگتن پست، در هفته‌های اخیر پس از بالا گرفتن خشونت‌های فرقه‌ای در یمن، پرسنل نظامی و اطلاعاتی آمریکا از این کشور خارج شدند.

واحدهای برگزیده نظامی یمن که آمریکا آنها را به منظور شکار شبه‌نظامیان القاعده آموزش داده بود، با سقوط دولت منصور هادی پراکنده شدند. همچنین در بمباران‌های جنگنده‌های عربستانی، میلیون‌ها دلار تجهیزات نظامی که آمریکا به یمن داده بود، از بین رفته‌اند تا جلوی رسیدن آنها به دست مبارزان حوثی گرفته شود.

به گفته مقامات آمریکایی، این خلاء به وجود آمده در یمن به شاخه القاعده در این کشور، موسوم به گروه القاعده در شبه جزیره عرب اجازه داده تا پس از آنکه سال‌ها رهبرانش هدف حملات پهپادهای آمریکایی قرار گرفتند، بتواند بر بازسازی خود تمرکز کند.

روز پنج‌شنبه گذشته حمله شبه‌نظامیان القاعده به یک زندان موجب آزادی بیش از 300 زندانی از جمله یک رهبر بلندپایه القاعده در یمن شد.

این عملیات در راستای تلاش گروه القاعده به منظور تقویت رده‌های خود در یمن انجام شده است. مقامات آمریکایی گفته‌اند که پهپادهای مسلح سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) همچنان برفراز یمن پرواز می‌کنند و آماده هستند تا به اعضای گروه القاعده در شبه جزیره عرب حمله کنند.

مقامات همچنین تاکید کردند که حمایت اطلاعاتی آمریکا از کمپین هوایی عربستان در یمن سبب نشده که منابع لازم برای تعقیب القاعده در این کشور کاهش یابند.

از اواسط فوریه هنگامی که شیعیان حوثی در یمن رسما اعلام کردند که دولت را در دست دارند تا کنون آمریکا دست به حمله پهپادی در یمن نزده است.

البته این کمپین پهپادی آمریکا در یمن طی چند سال گذشته بارها با وقفه‌هایی مواجه شده بود اما مقامات آمریکایی می‌گویند احتمالا با وضعیت فعلی در این کشور و با توجه به اینکه ماموریت‌های اطلاعاتی میدانی در یمن به حال تعلیق درآمده، کمپین پهپادی در این کشور طی مدتی طولانی‌تر و با دفعات بیشتر انجام خواهد شد.

آدام بی. اسکیف، نماینده مجلس نمایندگان آمریکا و از اعضای دموکرات کمیته اطلاعاتی این مجلس گفت: با وخامت وضعیت امیتی در یمن و کاهش همکاری این کشور در مبارزه با تروریسم، فشارها بر گروه القاعده در شبه جزیره عرب کاهش یافته است. ما همچنان منابع اطلاعاتی در یمن داریم اما بیشتر به ماموریت‌های هوایی خود متکی هستیم.

آشوب در یمن ظاهرا به گروه القاعده در شبه‌جزیره عرب فرصتی داده تا دسیسه‌چینی تروریستی علیه غرب را تقویت کرده و در عین حال خود را مدافع مسلمانان سنی در یمن نشان دهد.

این در حالی است که پیش از حمله القاعده در روز پنج‌شنبه برای آزاد کردن زندانی‌ها، این گروه نسبتا منفعل بود.

در حال حاضر آمریکا و القاعده در موقعیتی مشابه، با نگرانی در حال ارزیابی وضعیت جنگ در یمن و تاثیر این جنگ بر قابلیت‌های آنها هستند.

خالد فتاح، یک کارشناس یمنی گفت: راهبرد مبارزه با تروریسم آمریکا در یمن برای مدتی کنار رفته است.

وی افزود که انتظار دارد گروه القاعده در یمن نقش فعال‌تری در مبارزه با حوثی‌ها در این کشور به ویژه در استان‌های شرقی و جنوبی ایفا کند. با این حال مقامات آمریکایی همچنان گروه القاعده در شبه جزیره عرب را به عنوان مستقیم‌ترین خطر علیه آمریکا حتی با وجود ظهور گروه‌های تروریستی جدید نظیر داعش ارزیابی می‌کنند.

گروه القاعده در یمن با حملات ماه ژانویه در پاریس و همچنین تلاش‌های سابق به منظور بمب‌گذاری در هواپیماهای مسافربری به مقصد آمریکا مرتبط بوده است.

انتهای پیام

کد N784549

وبگردی