آفتاب

سکوت آمریکای لاتین در برابر اتهام‌های حقوق‌بشری آمریکا علیه ونزوئلا

سکوت آمریکای لاتین در برابر اتهام‌های حقوق‌بشری آمریکا علیه ونزوئلا

رهبران آمریکای لاتین از مکزیک تا برزیل، در بحبوحه اتهامات نقض حقوق بشری آمریکا علیه ونزوئلا عمدتاً سکوت اختیار کرده‌اند و انتظار نمی‌رود که در نشست پاناما علیه همسایه خود سخنی به میان آورند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بسیاری از سران دولت‌های آمریکای لاتین که روز جمعه در پاناما سیتی گرد هم می‌آیند، با ونزوئلا در چهارچوب همکاری تجاری و نه ایدئولوژیکی رابطه دارند و درباره تحریم‌های اخیر آمریکا علیه برخی از مقام‌های کاراکاس واکنش خاصی نشان نداده‌اند. برخی دیگر از کشورها نیز از آنجایی که با اعتراضات و کاهش آمار محبوبیت روبه‌رو هستند، نمی‌خواهند که دنباله‌روی سیاست‌های آمریکا دیده شوند.

«جئوف تاله»، از تحلیلگران «دفتر واشنگتن» در آمریکای لاتین می‌گوید: ونزوئلا در قدرتنمایی امپریالیستی آمریکا و بازی ناشیانه آن، موفق عمل کرده است.

دولت اوباما ماه گذشته به بهانه نقض حقوق بشر مربوط به اعتراضات سال گذشته علیه دولت سوسیالیست نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، دارایی‌های این کشور را توقیف و منع صدور روادید علیه مقام‌های ارشد کاراکاس اعمال کرد. این ناآرامی‌ها جان بیش از 40 تن را گرفت و آغازی بر انتقادهایی بود که نهایتا منجر به زندانی شدن چندین تن از رهبران اپوزیسیون ونزوئلا شد.

دیده‌بان حقوق بشر و سایر گروه‌های فعال روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای از کشورهای شرکت‌کننده در نشست پاناما خواستند تا دولت مادورو را به رسیدگی به وضعیت حقوق بشری کشورش ملزم کنند. اما به جای اینکه اتهام‌ها علیه ونزوئلا پررنگ شود، بسیاری از رهبران آمریکای لاتین از آن انتقاد کردند. اگرچه بیانیه دولت آمریکا بر ضد ونزوئلا لحن استاندارد دیپلماتیک داشت، اما نقض حقوق بشر علیه ونزوئلا در شرایطی مطرح شده که این منطقه سابقه طولانی دست و پنجه نرم کردن با مداخلات آمریکا را دارد؛ از حمایت رژیم‌های نظامی سابق گرفته تا تلاش برای سرنگونی دولت‌های چپگرا.

خوآن کارلوس وارلا، رئیس‌جمهوری پاناما می‌گوید: در حالی که رهبران منطقه‌ای نگران شرایط ونزوئلا هستند، دولت و اپوزیسیون این کشور باید مسوولانه عمل کنند. حفاظت از نتایج انتخابات کنگره در اواخر سال 2015 مهمترین راه برای حل بن‌بست موجود است.

وی در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: ما به عنوان یک کشور دموکراتیک قطعاً از حقوق بشر دفاع می‌کنیم. ما از حق اپوزیسیون ونزوئلا نیز برای شرکت در انتخابات دموکراتیک حمایت می‌کنیم. اما ما همچنین از حق مادورو برای پایان دوره‌اش حمایت می‌کنیم.

جای تعجب نیست که رهبران چپگرایی همانند دولت‌های اکوادور، بولیوی و نیکاراگوئه از کاراکاس حمایت کنند. تمام این کشورها سابقه‌ای طولانی در انتقاد از واشنگتن دارند. اما حتی بسیاری از دولت‌های مدرن و متحدان سنتی آمریکا در این منطقه نیز به انتقاد از دولت مادورو تمایلی ندارند. برخی از کشورها از جمله آرژانتین روابط اقتصادی عمیقی با ونزوئلا دارند و بسیاری دیگر از کشورهای آمریکای لاتین نفت را با قیمت پایین از کاراکاس خریداری می‌کنند. برخی دیگر نیز نگران گسترش بی‌ثباتی‌ها به داخل کشورشان هستند.

انتهای پیام

کد N784309

وبگردی