آفتاب
سرمدی در الجزایر:

انصارالله تنها گروهی بود که در یمن با القاعده مبارزه می کرد

انصارالله تنها گروهی بود که در یمن با القاعده مبارزه می کرد

قائم مقام وزیرامورخارجه گفت: انصارالله تنها گروهی بود که با القاعده در یمن مبارزه می کرد و این موضوع می توانست امنیت همسایگان یمن را نیز تامین کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه و فرستاده ویژه رییس جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه در نشست خبری در محل سفارت ایران در پایتخت الجزایر اظهار داشت: ایران برای استفاده از ظرفیت تمام کشورهای دوست به منظور پایان دادن به تجاوز به یمن تلاش می کند.  

وی افزود: جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را برای پایان دادن به رنج مردم یمن و نشستن تمام احزاب و گروه ها یمنی برسر میز مذاکره به کار می گیرد.

سرمدی با بیان اینکه به منظور ایجاد راه حلی برای آغاز گفت و گوهای احزاب و گروه های یمنی به الجزایر سفرکرده است، گفت: تهران بارها حمایت خود را از گفت و گو میان گروه های یمنی اعلام کرده است ولی برای نتیجه بخش بودن این گفت و گوها ابتدا باید تجاوز به یمن و بمباران این کشور متوقف شود زیرا مذاکره و گفت و گو در سایه تجاوز و بمباران بی معناست.

سرمدی مرتبط بودن این سفر با جستجو برای یافتن یک میانجی که بتواند دیدگاه های ایران و عربستان را به هم نزدیک کند، تکذیب کرد. قائم مقام وزیر امور خارجه ادامه داد: ایران از هرتلاش و راه حلی برای توقف تجاوز به یمن و آغاز گفت و گو میان احزاب و گروه های یمنی استقبال می کند.

سرمدی درپاسخ به پرسشی در مورد اتهام دخالت ایران در برخی از کشورهای منطقه گفت: درباره این اتهام برخی از کشورها تحت تاثیر تبلیغات رژیم صهیونیستی قرار گرفته اند و برخی دیگر نیز می خواهند ناکامی های سیاسی خود را با ادعا و اتهام دروغین گسترش تشیع توجیه کنند.

وی ادامه داد: هنگامی که برخی از کشورها از گروه های تروریستی حمایت تدارکاتی می کردند، جمهوری اسلامی ایران از سرکوب و مبارزه با تروریست ها در عراق و سوریه حمایت و پشتیبانی می کرد و اکنون کشورهای حامی گروه های تروریستی به این نتیجه رسیده اند که این گروه ها به شیطانی تبدیل شده اند که امنیت منطقه و کشورهای اطراف سوریه را تهدید می کنند.

سرمدی افزود: مخالفت ایران با تجاوز نظامی به یمن برخاسته ازنگرانی ما از قدرت گرفتن گروه های تروریستی و تکفیری دراین کشوراست.

قائم مقام وزیرامورخارجه یادآورشد: انصارالله تنها گروهی بود که با القاعده در یمن مبارزه می کرد و این موضوع می توانست امنیت همسایگان یمن را نیز تامین کند.

سرمدی گفت که بمباران تاسیسات زیربنایی یمن و کشتار مردم بی گناه به افزایش خشونت و نا امنی دامن می زند و براین اساس جمهوری اسلامی ایران از گفت و گو و مذاکرات همه گروه های یمنی غیر از جریان های تروریستی در یک کشور بی طرف حمایت می کند. وی افزود: هرکشوری که موضع مناسبی درباره یمن اتخاذ کرده است می تواند در تقویت گفت و گو میان یمنی ها موثر باشد.

سرمدی با تاکید بر اینکه بازگرداندن یک رییس جمهوری نمی تواند دلیل و توجیه مناسبی برای حمله به یک کشور باشد، افزود: عربستان و هم پیمانان آن با آغاز تجاوز نظامی به یمن دچار یک اشتباه راهبردی گردیده اند و این تجاوز باید متوقف شود.

کد N783587

وبگردی