آفتاب

یونان: آلمان باید 279 میلیارد یورو غرامت به ما بدهد

یونان: آلمان باید 279 میلیارد یورو غرامت به ما بدهد

معاون وزیر اقتصاد یونان اعلام کرد، آلمان 305/17 میلیارد دلار( 279 میلیارد یورو) غرامت برای جبران خسارت اشغال یونان به دست نازی‌ها بدهکار است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت‌های یونانی در کنار شهروندان این کشور دهه‌هاست که برای دریافت خسارت از دولت آلمان در پی ویرانی‌های جنگ جهانی تلاش می‌کنند اما دولت یونان هرگز به صورت رسمی درخواست غرامت خود را مطرح نکرده بود.

با این حال هفته گذشته، گروهی از پارلمان یونان به دستور آلکسیس سیپراس، نخست‌وزیر این کشور برای پیگیری غرامت از آلمان تشکیل شد. این غرامت شامل خسارت‌های ناشی از حضور نازی‌ها در یونان و همچنین بازپرداخت وامی است که آلمان نازی بانک یونان را مجبور به آن کرده بود.

در همین حال دیمیتریس مارداس، وزیر اقتصاد یونان طی سخنرانی خود در پارلمان این کشور اظهار کرد، برلین 278.7 میلیارد یورو به ما بدهکار است. وامی که نازی‌ها، یونان را مجبور به پرداخت آن کرد مبلغی به ارزش 10.3 میلیارد یورو داشته است.

وزیر دفاع یونان نیز گفت که کشورش مدارک موثقی دارد که از ادعای دریافت غرامتش از آلمان حمایت می‌کند.

وی گفت که یونان گزارش‌هایی از ارتش آمریکا بدست آورده که بر میزان خسارت‌ها بر بخش خصوصی و دولتی در زمان اشغال نازی‌ها تاکید می‌کند.

طی سال‌های اخیر همزمان با بروز بحران‌های اقتصادی و اعمال سیاست‌های ریاضتی از سوی اتحادیه اروپا در یونان کمپین‌های متعددی برای دریافت خسارت از آلمان ایجاد شده است.

در همین حال سیپراس مکرراً آلمان را به خاطر موضع سرسختانه‌اش در تحمیل سیاست‌های ریاضت‌های اقتصادی به یونان مقصر می‌داند.

این در حالی است که آلمان نیز در مقابل این ادعاهای یونان را رد و اعلام می‌کند، این کشور به قوانین و تعهدات خود از جمله پرداخت 15 میلیون مارک به یونان در سال 1960 عمل کرده است.

انتهای پیام

کد N783213

وبگردی