آفتاب

"اخوان‌المسلمین سرچشمه همه گروه‌های تندرو"

"اخوان‌المسلمین سرچشمه همه گروه‌های تندرو"

دفتر حقوق کیفری بین‌المللی گزارشی را درخصوص تاریخ تاسیس اخوان‌المسلمین و روابط این گروه با گروه‌های تروریستی همچون القاعده، داعش، انصار بیت‌المقدس و بوکوحرام منتشر کرده که اخوان را "مادر همه گروه‌های تندرو جهان" می‌داند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، دفتر حقوق کیفری بین‌المللی در این گزارش 150 صفحه‌ای به ویژه در سه فصل نخست آن به بررسی تاریخ تاسیس اخوان‌المسلمین در دهه‌ بیستم قرن گذشته میلادی در مصر و اهمیت "سازمان مخفی" که به عنوان بازوی نظامی این گروه فعالیت می‌کرد پرداخته و این سازمان را الهام بخش گروه‌های مسلحی می‌شمارد که با تفکرات افراطی دینی بعدها در کشورهای مختلف جهان شکل گرفتند.

این گزارش در ارائه اطلاعات خود به منابع رسمی و دانشگاهی "موثق" استناد کرده و توجه خود را بر روی مهمترین شخصیت‌های گروه اخوان‌السلمین متمرکز کرده است. از جمله سید قطب و برادر وی محمد قطب را که امکان ورود عبدالله عزام به دانشگاهی در عربستان که خود در آن فعالیت می‌کرد، فراهم کرد.

عبدالله عزام، که از اعضای اخوان‌المسلمین و یک فلسطینی اسلام‌گرای معروف بود سال‌ها در افغانستان علیه شوروی جنگید و به پدر "جهادگران عرب" مشهور است. وی که دکترای فقه و علوم دینی داشت پس از رفتن به افغانستان مهاجرت به دیگر بلاد اسلامی برای مبارزه و "جهاد" را به شکل امروزی سازماندهی کرد و هزاران جوان عرب را به افغانستان برد تا علیه ارتش شوروی بجنگند. عزام معلم اسامه بن لادن، رهبر پیشین القاعده محسوب می‌شود و به همراه شاگرد خود و ایمن الظواهری، رهبر کنونی القاعده این گروه را برای رویارویی با شوروی تشکیل داد.

این گزارش با "دقت تمام" "روابط میان گروه‌های تکفیری و تروریستی با گروه مادر یعنی اخوان‌المسلمین" را بررسی کرده و مشخص می‌کند که شبکه ارتباطی میان این گروه‌ها و اخوان چگونه از یک وحدت و هماهنگی ایدئولوژیکی پا را فراتر گذاشت و به کمک‌ها و همکاری‌های عملی میان آنها منجر شد که تاکنون هم ادامه دارد.

در این گزاش همچنین ادعا شده است که ایمن الظواهری رهبر کنونی القاعده که پس از اسامه بن لادن سکان هدایت گروه را بر عهده گرفت، تحت تاثیر اقدامات و تفکرات دایی خود محفوظ عزام که یکی از حقوقدان‌های اخوان‌المسلمین و از رهبران این گروه است، بوده است.

این گزارش نمونه‌های "موثق" زیادی در خصوص ارتباط میان رهبران گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه و همچنین گروه الشباب در سومالی با اخوان‌المسلمین و شاخه‌های مرتبط با آن ارائه کرده است که اکثر این گروه‌های تروریستی هم اکنون از اخوان‌المسلمین جدا شده‌اند.

دفتر حقوق کیفری بین‌المللی که از حقوقدان‌ها و وکلای کارکشته بین‌المللی در زمینه‌های مختلف تشکیل شده، این گزارش را بنا به درخواست مصر تهیه کرده است.

انتهای پیام

کد N783176

وبگردی