آفتاب

قوامی: نقدینگی در حال حاضر بیش از 700 میلیارد تومان است

قوامی: نقدینگی در حال حاضر بیش از 700 میلیارد تومان است

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، نقدینگی در حال حاضر کشور را بیش از 700 میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هادی قوامی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس ضمن تبریک روز زن و روز کارگر و هفته معلم، گفت: علیرغم رشد چهار درصدی تولید ناخالص داخلی در شش ماه اول سال 93 به دوره مشابه سال قبل، سطح تولید اقتصادی اقتصاد کشور کماکان از سطح تولید در سال 90 کمتر است.

وی ادامه داد: لازم به ذکر است بخش عمده رشد مشاهده شده مربوط به استفاده از ظرفیت‌های خالی اقتصاد و در نتیجه هدایت منابع به سمت تامین مالی سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، کاهش نرخ تورم، ثبات نسبی بازار ارز و به طور کلی ثبات فضای اقتصاد کلان بوده که از دولت در سال 93 تقدیر ویژه داریم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری در سه ماهه سوم سال 93، 10/5 درصد است، در میان زنان بیش از دو برابر مردان یعنی حدود 20 درصد و نرخ بیکاری جوانان در مناطق شهری حدود 30 درصد و نقاط روستایی حدود 20 درصد است.

قوامی یادآور شد: رشد نقدینگی نیز در پایان دی ماه 93 حدود 23 درصد است و از عوامل موثر در رشد پایه پولی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی است که تنها عامل فزآینده رشد پایه پولی در 10 ماهه 93 بوده است یعنی حدود 38/2 درصد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی رشد کرده که حدود 50 درصد آن مربوط به اضافه برداشت بانک‌هاست و ضریب فزآینده نقدینگی را به عدد شش رسانده است.

وی با بیان اینکه نقدینگی در حال حاضر بیش از 700 میلیارد تومان است، تصریح کرد: ‌این نشان می‌دهد که ما باید تلاش کنیم نقدینگی کانالیزه شود و در سال 94 به سمت تولید برویم.

نماینده مردم اسفراین در مجلس همچنین گفت: اگر نرخ بیکاری کاهش پیدا کند و شرایط را برای حضور کارآفرینان فراهم کنیم قطعا از گام بزرگی که دولت بخصوص تیم هسته‌ای در مذاکرات برداشته که ان‌شاءالله در تیرماه به نتایج مثبتی برسد، استفاده خوبی خواهیم کرد.

قوامی در پایان به برخی اقدامات صورت گرفته در حوزه انتخابیه خود اشاره کرد.

انتهای پیام

کد N782868

وبگردی