آفتاب
قبل از سفر به تهران

وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد: آمادگی آنکارا برای میانجیگری درباره یمن

وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد: آمادگی آنکارا برای میانجیگری درباره یمن

وزیر خارجه ترکیه با استقبال از تفاهم سیاسی میان ایران و 1+5 گفت: نباید این تفاهم را بزرگ‌نمایی کنیم و یا به دنبال کوچک کردن آن باشیم. ما با هر گونه تسلیحات هسته‌ای مخالفیم اما معتقدیم هیچ کس نباید این سلاح‌ها را داشته باشد. یعنی نه ایران، نه ترکیه و نه اسرائیل.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری اینترنت هابر ترکیه، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه این کشور با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورش به ایران، گفت: اگرچه ممکن است ایرانیان در برخی مسائل نظرات متفاوتی داشته باشند اما ایران و ترکیه با یکدیگر برادر هستند و پیوندهای موجود میان تهران و آنکارا بسیار قدرتمند است. پتانسیل‌ و ظرفیت موجود میان دو کشور بسیار گسترده است.

وی با بیان این‌که در طول این سفر توافقنامه‌های بسیاری امضا خواهد شد،‌ تأکید کرد: به دلیل تحریم‌ها در برخی حوزه‌ها نتوانستیم به سطح همکاری های مورد نظر دست یابیم. در این سفر در این‌باره گفت‌وگو خواهیم کرد که اگر تحریم‌ها برداشته شود و یا انعطافی در این‌باره اعمال شود از فرصت‌های به وجود آمده چگونه می‌توانیم استفاده کنیم. در سطح وزرا همکاری‌های خوبی با یکدیگر داریم. در همین راستا موضوعات منطقه‌ای از جمله یمن، سوریه و عراق وجود دارد که در این‌باره گفت‌وگو می کنیم. همچنین ممکن است در این دیدار درباره تنش‌های موجود میان ایران و کشورهای عربی نیز گفت‌وگو کنیم.

چاووش اوغلو تاکید کرد: روابط ایران و ترکیه برای ایجاد ثبات در منطقه بسیار مهم است.

وی در پاسخ به سوالی درباره این‌که تفاهم سیاسی میان ایران و گروه 1+5 را چگونه ارزیابی می‌کنید، با یادآوری تلاش‌های ترکیه و برزیل درباره مذاکرات هسته‌ای ایران در گذشته، گفت: اکنون هر دو طرف به یک تفاهم دست یافته‌اند که در طول 4 ماه آینده بر اساس این تفاهم به سمت توافق خواهند رفت.

وی ادامه داد: در حال حاضر نوعی خلأ در مواضع گروه 1+5 و ایران وجود دارد. پر کردن این خلأ کار بسیار دشواری است اما گام بسیار مهمی برداشته شده است. نباید این تفاهم را بزرگ‌نمایی کنیم و یا به دنبال کوچک کردن آن باشیم. ما با هر گونه تسلیحات هسته‌ای مخالفیم اما معتقدیم هیچ کس نباید این سلاح‌ها را داشته باشد. یعنی نه ایران، نه ترکیه و نه اسرائیل.

چاووش اوغلو درباره تحریم‌های اعمالی علیه ایران و لغو آنها در آینده، گفت: لغو تحریم‌ها به معنی باز شدن مسیر پیش روی اقتصاد ایران است. در حال حاضر ایران با کشورهای اروپایی یک حجم تجارت مهمی دارد. این نشان می‌دهد که تحریم‌ها به طور کامل اجرا نمی‌شود. باز شدن درهای دنیا به سوی اقتصاد ایران می‌تواند تأثیر بسزایی بر قیمت‌های انرژی و بازار داشته باشد. اما از سوی دیگر حل شدن مشکلات میان ایران و کشورهای غربی می‌تواند در جهت برقراری ثبات و امنیت منطقه، اهمیت بسزایی داشته باشد.

وی در ادامه اظهاراتش با بیان این‌که انتقال انرژی ایران به غرب چندان محتمل به نظر نمی‌رسد،‌ گفت: در صورت انجام چنین اقدامی ترکیه به عنوان کشور ترانزیت قرار می‌گیرد.

وی در ادامه از آمادگی ترکیه برای میانجیگری در جهت حل مسأله یمن خبر داد و گفت: در این‌باره تنها نقش ترکیه کافی نیست. بلکه همفکر بودن ایران در این‌باره نیز نمی‌تواند کاری به سرانجام برساند. باید طرف‌های مقابل نیز در جهت حل مسأله یمن وارد عمل شوند.

انتهای پیام

کد N782786

وبگردی