آفتاب
یک استاد دانشگاه:

توافق لوزان صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را اثبات کرد

توافق لوزان صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را اثبات کرد

استاد علوم سیاسی دانشگاه‌های استان کردستان گفت: توافق لوزان صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را برای جهانیان به اثبات رساند.

بهرام نصراللهی‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان در ارتباط با بیانیه لوزان، اظهار کرد: این توافق اولیه و صدور بیانیه مشترک لوزان کار بزرگی بود و دستاوردهای مهمی برای منافع ملی ایران در پی داشت.

وی افزود: طی 10سال گذشته فضای بین‌المللی نامناسبی علیه ایران شکل گرفته بود و متاسفانه تحریم‌های ظالمانه و قطعنامه‌های خصمانه‌ای علیه ایران به تصویب رسیده بود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه‌های کردستان ادامه داد: تحریم‌های اقتصادی، بانکی، هسته‌ای و حتی درمانی زیادی علیه ایران اعمال شده بود و برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز عنوان نشده بود اما، با بیانیه لوزان رویکردها عوض شد و صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران برای جهانیان به اثبات رسید.

وی عنوان کرد: خوشبختانه تیم مذاکره کننده دولت با تلاش‌های شبانه‌روزی خود توانستند با تعامل و منطق، میان ایران و کشورهای پنج به اضافه یک، صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به خوبی نشان دهند.

نصراللهی زاده ذکر کرد: تیم مذاکره کننده دولت به خوبی از منافع ملی ایران دفاع کرد و این بیانیه مقدمه‌ای برای توافق نهایی در تیرماه خواهد بود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه این بیانیه چندین دستاورد مهم برای ایران در پی داشت، تصریح کرد: یکی از این موارد این بود که شورای امنیت سازمان ملل و کشورهایی که در گذشته علیه ایران قطعنامه و تحریم های ناجوانمردانه تصویب می کردند از اعمال تحریم‌های جدید منصرف شدند.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه‌های کردستان، پذیرش حق غنی‌سازی هسته‌ای توسط مجامع بین المللی و کشورهای 1+5 را دیگر دستاورد مهم بیانیه لوزان برشمرد و ادامه داد: در گذشته شش قطعنامه ظالمانه علیه ایران به تصویب رسیده بود که این قطعنامه ها لغو و در آینده نیز شورای امنیت سازمان ملل با قطعنامه جدیدی به صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران رسمیت خواهد بخشید.

وی اضافه کرد: در گذشته، کشور ایران به عنوان کشوری تهدیدکننده صلح و امنیت جهانی مطرح شده بود اما، با بیانیه لوزان چهره‌ی صلح‌جوی ایران در جهان ترسیم شد و ثابت شد که ایران کشوری مخل امنیت جهانی نیست.

نصراللهی زاده در پایان یادآور شد: معتقدم این بیانیه اقدامی مدبرانه و شجاعانه و مبتنی بر ضوابط و مقررات بین المللی بود که توانست به خوبی از منافع ملی ایران دفاع کند.

انتهای پیام

کد N782667

وبگردی