آفتاب

مناقشه کشورهای حوزه خلیج فارس بر سر یمن همچنان ادامه دارد

مناقشه کشورهای حوزه خلیج فارس بر سر یمن همچنان ادامه دارد

مذاکرات سفیران کشورهای حوزه خلیج فارس با کشورهای عضو شورای امنیت در خصوص پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره یمن ادامه دارد و این قطعنامه در صورت توافق روز چهارشنبه به منظور رای گیری به شورای امنیت تقدیم می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از سایت اینترنتی شبکه خبری الجزیره، مذاکرات سفیران کشورهای حوزه خلیج فارس با شورای امنیت درخصوص پیش‌نویس قطعنامه‌ای که در متن آن از جنبش مردمی انصارالله (شیعیان حوثی)خواسته شده تا مفاد قطعنامه شماره 2201 را به طور کامل اجرا و از صنعاء عقب‌نشینی کرده و از اتخاذ اقدامات "یک جانبه‌ای که روند انتقال سیاسی در کشور را با مشکل روبه‌رو می‌کند،" خودداری کنند.

در متن پیش‌نویس این قطعنامه از جنبش مردمی انصارالله خواسته شده تا علاوه بر اجرای این قطعنامه به دیگر تصمیمات بین‌المللی اتخاذ شده درخصوص یمن پایبند باشند.

در متن پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس بر لزوم پایبندی تمام طرفین یمنی به حل اختلافات از طریق مذاکره تاکید و از تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس خواسته شده تا از تجهیز مستقیم و غیر مستقیم پنج تن از شخصیت‌های یمنی از جمله عبدالملک حوثی، رهبر جنبش انصارالله، علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن و پسرش احمد عبدالله صالح به سلاح، ممانعت کنند.

منابع خبری اعلام کردند که نشست‌ها به منظور دستیابی به یک راه‌حل درخصوص اوضاع یمن میان کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای غربی و همچنین روسیه ادامه دارد و به منظور نزدیک کردن مواضع کشورها با روسیه، اصلاحاتی بر طرح‌های پیشنهادی صورت گرفته است.

شبکه خبری الجزیره در این خصوص اعلام کرد که سفیران کشورهای حوزه خلیج فارس با معاون سفیر روسیه در سازمان ملل و همچنین سفیران 10 کشور عضو غیردائم در این سازمان نشست‌هایی را برگزار کردند و پس از دیدار با سفیران آمریکا، انگلیس و فرانسه به نشست خود پایان دادند.

این شبکه به نقل از یک منبع دیپلمات گزارش داد: در صورت توافق پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی جهت رای گیری روز چهارشنبه، به شورای امنیت تقدیم خواهد شد.

این قطعنامه در حقیقت پاسخی به قطعنامه پیشنهادی روسیه درباره یمن به شورای امنیت است که در دستور کار شورا قرار دارد و در آن بر پایان فوری درگیری‌ها و آغاز مذاکرات سیاسی تاکید شده است.

انتهای پیام

کد N782466

وبگردی