آفتاب

سریلانکا و پاکستان توافقنامه اتمی امضا کردند

سریلانکا و پاکستان توافقنامه اتمی امضا کردند

همزمان با تلاش‌های سریلانکا برای ساخت نخستین نیروگاه اتمی‌اش، رهبران این کشور و پاکستان از امضای شش توافقنامه از جمله یک توافق در زمینه انرژی اتمی خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جزئیات این توافقنامه هنوز منتشر نشده اما این اقدام پس از آن صورت گرفت که سریلانکا فوریه سال جاری میلادی توافقی را با هند برای ساخت تاسیسات انرژی اتمی‌اش از جمله آموزش نیروها امضا کرد.

مایتریپالا سیریسینا، رئیس‌جمهور جدید سریلانکا ژانویه سال‌ جاری میلادی زمام امور کشور را به دست گرفت و به یک دهه حکومت ماهیندا راجا پاکسه پایان داده و تلاش کرده تا نفوذ چین در این جزیره را باعث ناراحتی هند شده، کاهش دهد.

بسیاری از ناظران، سفر رسمی سه روزه سیریسینا به پاکستان را به عنوان سرنخ‌هایی برای تغییرات بیشتر در سیاست خارجه سریلانکا تلقی کرده‌اند.

پاکستان و سریلانکا از دیرباز از روابط بسیار قوی و مستحکمی به ویژه در زمینه دفاعی بهره‌مند بوده‌اند و اسلام‌آباد در جریان جنگ علیه چریک‌های «ببرهای تامیل» که در سال 2009 میلادی پایان یافت به کلمبو کمک نظامی کردند.

سیریسینا در جریان کنفرانسی خبری با نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان گفت: در لحظات مهم تاریخ‌های پس از استقلالمان، با اتحادی مستحکم در کنار یکدیگر ایستاده‌ایم.

وی افزود: از صمیم قلب از حمایت قاطعانه پاکستان در مبارزه علیه تروریسم سپاسگزارم.

سیریسینا ادامه داد: ما درباره توافق‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مذاکره کرده و شش توافق در زمینه‌های مدیریت بلایای طبیعی، ورزش، کشتیرانی، انرژی اتمی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و همکاری آموزشی امضا کردیم.

پیشتر نواز شریف نیز درباره تمایلش برای بهبود روابط تجاری و اقتصادی صحبت کرده بود.

سیریسینا در جریان این سفر با ممنون حسین، رئیس‌جمهوری پاکستان نیز دیدار می‌کند و امروز (سه‌شنبه) اسلام‌آباد را ترک خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N782398

وبگردی