آفتاب

سید حسن نصرالله: هدف اصلی جنگ علیه سوریه سرنگونی دولت دمشق بود

سید حسن نصرالله: هدف اصلی جنگ علیه سوریه سرنگونی دولت دمشق بود

دبیرکل حزب‌الله لبنان در گفت‌وگوی زنده با تلویزیون سوریه اعلام کرد، هدف اصلی جنگ علیه سوریه سرنگونی دولت دمشق بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در ابتدای این گفت‌وگو، نزاع موجود در منطقه و زمینه‌ها و اهداف آن را کاملا سیاسی و غیر مذهبی توصیف کرد.

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به روابط نزدیک کشورهای عربی با رژیم شاهنشاهی ایران، تاکید کرد که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، هیچ یک از حکام عرب، شاه ایران و حکومت ایران را به خاطر شیعه بودن مورد انتقاد قرار نمی‌داد و بر عکس، رابطه خوبی هم با رژیم شاه داشتند اما پس از انقلاب در حالی که ایران از هم‌پیمانی با اسرائیل خارج شد و روابطش را با رژیم صهیونیستی قطع کرد، زبان به انتقاد از ایران گشودند.

دبیرکل حزب‌الله در ادامه به تحولات سوریه اشاره کرد و گفت که ورود در جنگ سوریه گزینه و انتخاب ما بود و ما این موضوع را به صورت واضح و مشخص اعلام کرده و علل آن را نیز توضیح دادیم.‬‎

وی افزود: گزینه اعلام شده ما، مشارکت در جنگ علیه تروریست ها در سوریه بود. این گزینه ما بود و آن را اعلام کردیم و ترسی از اعلام آن هم نداشته‌ایم.‬

سید حسن نصرالله تصریح کرد: ما از هم‌پیمانان خود در لبنان نخواستیم که از ما در دخالت در سوریه دفاع کنند و از آنها نیز انتقاد نکردیم و گفتیم که هر طور می خواهید موضع‌گیری کنید‬‎.

دبیرکل حزب‌الله گفت: روشن بود که سوریه در برابر یک جنگ سخت و طولانی قرار دارد.‬‎ می دانستیم از ابتدا که جنگ کوتاه نیست؛ جنگ تمام عیار است.

وی تصریح کرد: در همه سطوح این گونه برخورد می‌شد که سوریه در دو یا سه ماه سقوط خواهد کرد. حجم توطئه علیه سوریه و جنگ علیه سوریه از ابتدا بسیار زیاد بود و بزرگ. ما وارد جنگی نشدیم که یک یا دو سال یا چند ماه طول بکشد و از اول می دانستیم که این جنگ طولانی است.‬‎

سید حسن نصرالله سپس با اشاره به ترور رفیق حریری در سال 2005 و تاثیر آن بر روند وقایع منطقه گفت: کسانی که حریری را ترور کردند، تمام سناریو را از پیش تعیین و آماده کرده بودند.

به گزارش العالم، وی تاکید کرد: تا زمانی که دولت و نظام سیاسی در سوریه وجود دارد و برموضع مقاوم خود پافشاری می کند، جنگ بر ضد سوریه با شکست مواجه خواهد بود. هدف آغازکنندگان این جنگ، سیطره بر برخی مناطق نبود بلکه آنها می‌خواستند کل دولت و نظام سوریه را زیر و رو کنند.

به گفته سید حسن نصرالله، منافع مشترک برخی کشورهای عربی خلیج فارس و آمریکا چنین ایجاب می کند که ارتش عربی قوی در منطقه وجود نداشته باشد.

دبیرکل حزب الله ادامه داد: پایداری و شجاعت رئیس‌جمهور سوریه و ارتش عربی سوریه و پایگاه مردمی گسترده آنان، جنگ بر ضد سوریه را ناکام گذاشت. از جمله نعمات خدا این بود که در زمان آغاز این توطئه، چنین رئیس جمهوری بر سوریه حکومت می کرد.

وی افزود: نبرد در سوریه دفاع از منطقه است و تصور کنید اگر دولت سوریه سرنگون شود و القاعده بر سوریه حاکم شود، سرنوشت عراق و لبنان چه می شود؟‬‎ موضوع سوریه بزرگ‌تر از مسأله یک فرد یا نظام است. مسأله بزرگ‌تر از این حرف‌هاست.‬‎

سید حسن نصرالله در ادامه به تشریح توان حزب الله لبنان پرداخت و گفت: ما هر جا که نیاز باشد و در حد توان خود حضور می یابیم.‬‎ ما به نیروهای سوریه کمک می‌کنیم و تصمیم‌گیری در سطح سیاسی و نظامی کاملا به دست مسئولان سوریه است و هر جا که کمک بخواهند، ما کمک می‌کنیم.‬

وی سپس با اشاره به این که خسارات و تلفات حزب الله در جنگ، کمتر از آن چیزی است که در برخی رسانه‌های مخالف اعلام می شود، گفت: اعداد و ارقام اعلام شده حقیقی نیست و در واقع آرزوی دشمنان است که بر زبان می آورند.

از سوی دیگر، وی تاکید کرد که جنگ‌های حزب الله لبنان نه با یهودیان بلکه با صهیونیست‌هایی است که فلسطین را اشغال کرده و فلسطینیان را از سرزمین خود کوچانده‌اند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، سید حسن نصرالله تصریح کرد: مشکل ما با صهیونیست‌ها است نه با یهودیان زیرا صهیونیست‌ها فلسطینیان را قتل عام کرده و آن‌ها را از سرزمین خود کوچانده‌اند و وحشیانه‌ترین جنایت ها را علیه ملت های اسلامی و عربی مرتکب شده‌اند.

نصرالله اظهار داشت که در صورت هرگونه تعدی اسرائیل به مقاومت اسلامی در لبنان، تمامی گزینه‌ها برای پاسخ گویی به تجاوزات دشمن روی میز خواهد بود.

انتهای پیام

کد N782218

وبگردی