آفتاب

تعدادسیم کارت‌های فعال در ایران/چرا کاربران اینترنت ایرانسل ضرر می‌کنند؟/ابلاغ میزان جرایم اپراتورها

تعدادسیم کارت‌های فعال در ایران/چرا کاربران اینترنت ایرانسل ضرر می‌کنند؟/ابلاغ میزان جرایم اپراتورها

مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ایران در شامگاه دوشنبه 17 فروردین 1394:

شورای شهر پیگیر نصب کال‌سنتر در تاکسی‌ها
عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران گفت: نصب «کال سنتر» در تاکسی‌ها راه برون رفت از تخلفات برخی تاکسیران‌هاست که از طریق آن می‌توان کرایه‌ها را هم از طریق دستگاه کارت‌خوان آن پرداخت کرد.ابوالفضل قناعتی در گفت‌وگو با تسنیم،‌ درباره به کارگیری سیستم جدید در ناوگان تاکسیرانی،‌ اظهار داشت: سازمان تاکسیرانی در حال راه‌اندازی سیستم «کال سنتر» است که اگر بتوانیم استفاده از آن را با جدیت دنبال و در تاکسی‌ها نصب کنیم فکر می‌کنم بروز تخلفات به صفر می‌رسد.وی با بیان اینکه دستگاه کال سنتر خدمات‌دهی حرفه‌ای دارد،‌ ادامه داد: شهروندان می‌توانند نرم افزار این سیستم را در موبایل خود نصب کنند و با اولین تاکسی که در نزدیکی آنها قرار دارد ارتباط برقرار کنند. با استفاده از این نرم افزار به مسافر اعلام می‌شود که نزدیک‌ترین تاکسی تا چه مدت دیگری به او می‌رسد و تاکسیران نیز به راحتی مسافر مورد نظر را پیدا می‌کند.عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران تصریح کرد: همچنین در این سیستم هزینه مسیرهای مختلف تعریف شده و با اعلام مقصد مسافر هزینه آن نیز از طریق دستگاه اعلام می‌شود. اگر هزینه تعیین شده برای مسیر مسافر پول خرد داشته باشد به دلیل مجهز بودن این دستگاه به کارت‌خوان،‌ مسافر می‌تواند کرایه را بدون نیاز به رُند کردن آن بپردازد.


آمار تعداد مشترکان فعال اپراتورها در ایران
مروری بر آمارهای رسمی گویای آن است که همچنان حدود نیمی از سیم‌کارتهای واگذار شده کشور حالت غیرفعال دارند و در این میان بیش از سه میلیون سیم کارت دائمی همراه اول نیز حالت فعال نشده دارند.به گزارش خبرنگار ایسنا، براساس آماری که از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شده تا پایان شهریورماه 1393 از لحاظ خطوط واگذار شده بیشترین واگذاری مربوط به ایرانسل بوده اما از لحاظ سیم کارتهای فعال، شرکت ارتباطات سیار یا همراه اول آمار بالاتری را به خود اختصاص داده و در این میان اپراتور تازه‌کاری مانند رایتل سهم اندکی از بازار را در اختیار دارد.
طبق آمارهای اعلام شده تا پایان شهریورماه سال گذشته شرکت ارتباطات سیار بالغ بر 59 میلیون و 229 هزار سیم‌کارت واگذار کرده که از میان این سیم‌کارت‌ها حدود 38 میلیون و 703 هزار سیم‌کارت در حالت فعال به سر می‌برند و مابقی آنها فعال نیستند.
اما اپراتور دوم یا ایرانسل در بازار بیش از 67 میلیون و 923 هزار سیم‌کارت واگذار کرده که از میان این سیم‌کارت‌های واگذار شده 26 میلیون و 375 هزار سیم‌کارت در حالت فعال قرار دارد.رایتل نیز تا پایان این بازه زمانی، دو میلیون و 465 هزار سیم‌کارت واگذار کرده که البته از میان سیم‌کارت‌های واگذار شده اپراتور سوم هم یک میلیون و 726 هزار سیم‌کارت به حالت فعال درآمده‌اند. براساس این آمارها اگر درصد سیم‌کارت‌های فعال اپراتورها را در نظر بگیریم در حال حاضر 58.94 درصد سهم بازار همراه به اپراتور اول یا همراه اول می‌رسد و 39.48 درصد نیز به مشترکان ایرانسل تعلق دارد. در این میان 2.58 درصد هم به مشترکان رایتل مربوط می‌شود.

***سهم بازار از سیم کارتهای دائمی و اعتباری
اما در میان سیم‌کارت‌های همراه اول تعداد سیم‌کارت‌های واگذار شده دائمی 17 میلیون و 175 هزار و 524 سیم کارت است که در برابر آن 42 میلیون و 53 هزار و 574 سیم‌کارت اعتباری نیز از سوی این اپراتور واگذار شده است.
همچنین در بین سیم کارتهای دائمی همراه اول تا تاریخ اعلام شده بیش از 14/2 میلیون آنها به حالت فعال درآمده و از سیم کارت های اعتباری همراه اول نیز 24/4 میلیون آنها فعال هستند.این آمار در اپراتور دوم نیز بدین گونه است که تعداد سیم ‌کارت‌های واگذار شده دائمی ایرانسل 905 هزار و 207 سیم‌کارت بوده و بیش از 90 درصد سهم بازار این اپراتور به سیم‌کارت‌های اعتباری اختصاص یافته است.براین اساس تاکنون تعداد سیم‌کارت‌های واگذار شده اعتباری ایرانسل 67 میلیون و 17 هزار و 831 سیم‌کارت بوده که در مجموع از میان این سیم کارتها 26/3 میلیون از آنها به حالت فعال درآمده اند.اپراتور سوم نیز به تفکیک نوع سیم کارت 110 هزار و 952 شماره دائمی واگذار کرده و دو میلیون و 33 هزار و 646 خط اعتباری و 321 هزار و 149 سیم‌کارت دیتا در بازار عرضه کرده است.

 


زیان جدید کاربران اینترنت ایرانسل
اپراتور دوم تلفن‌همراه اتمام بسته اینترنتی را به صورت خودکار به مشترک اعلام نمی‌کند. سپس محاسبه هر کیلوبایت اینترنت به صورت آزاد موجب اتمام شارژ اعتباری و رقم‌های گران در قبوض دائمی می‌شود. معاون رگولاتوری از ورود به موضوع برای یافتن راه‌حل خبر داده است.به گزارش فارس، اپراتور دوم تلفن‌همراه در هنگام پایان بسته‌های اینترنتی، پیامکی مبنی بر اعلام اتمام بسته برای مشترک ارسال نمی‌کند و پس از پایان بسته هزینه هر کیلوبایت اینترنت به صورت آزاد محاسبه می‌شود. برای مشترکان اعتباری این موضوع به صورت اتمام شارژ و برای مشترکان دائمی به صورت رقم‌های گران در قبوض نمایان می‌شود.
این موضوع مورد اعتراض بسیاری از مشترکان این اپراتور واقع شده است.در پاسخ به این موضوع اپراتور مربوطه اعلام کرده که چندین روش مبتنی بر کدهای دستوری برای این منظور پیش‌بینی کرده است؛ اما ادامه نارضایتی مشترکان از این روند نشان می‌دهد دیگر روش‌های اطلاع‌رسانی مانند روش ساده پیامکی، رضایت مشترک را تامین نکرده است.این اپراتور یکبار پیش از این نیز وعده داد بود که «علاوه بر روش های موجود، سرویس مضاعف اعلام پیامکی پایان اعتبار بسته را نیز به بخش اعظم مشترکین خود عرضه کرده و برای باقی مشترکان نیز به زودی فعال خواهد کرد.»، اما خبری از این طرح نیست.به این ترتیب با ادامه این روند و اعتراض مشترکان، مسئولان مقررات گذار برای حل موضوع ورود کرده‌اند.صادق عباسی شاهکوه معاون بررسی‌های فنی و اقتصادی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، از ورود رگولاتوری به این موضوع خبر داد.

 


دولت جرایم اپراتورهای ارتباطی را ابلاغ کرد
مصوبه تعیین جریمه‌های نقض تعهدات اپراتورهای متقاضی ارتقای پروانه فعالیت در بخش تلفن همراه، تلفن ثابت و ارتباط داده و فناوری اطلاعات ابلاغ شد. به گزارش فارس، معاون اول رئیس‌جمهوری تصویب‌نامه در خصوص تعیین جریمه‌های نقض تعهدات اپراتورهای متقاضی ارتقای پروانه فعالیت در بخش تلفن همراه، تلفن ثابت و ارتباط داده و فناوری اطلاعات را به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ـ وزارت اطلاعات و وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد.
در این ابلاغیه آمده است:
هیأت وزیران در جلسه 27 اسفندماه 1393 به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات و امور اقتصادی و دارایی و به استناد ماده واحده قانون اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات ـ مصوب 1392، جریمه‌های نقض تعهدات اپراتورهای متقاضی ارتقای پروانه فعالیت در بخش تلفن همراه، تلفن ثابت و ارتباط داده و فناوری اطلاعات را تعیین کرد.
جریمه‌های نقض تعهدات اپراتورهای متقاضی ارتقای پروانه فعالیت در بخش تلفن همراه، تلفن ثابت و ارتباط داده و فناوری اطلاعات، اپراتورهای ارایه خدمات پستی بخش غیردولتی و مرکز تماس (CONTACT Center)، عدم پرداخت تعهدات مالی دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات و عدم انجام تعهدات مندرج در پروانه ایجاد و بهره‌برداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCR) به شرح جداول پیوست که به مهر دفتر هیأت دولت تأیید شده است، تعیین می‌شود.
چنانچه هریک از ارائه‌کنندگان خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات نسبت به پرداخت مبلغ اتصال متقابل در مواعد تعیین شده اقدام نکنند، جریمه تأخیر تأدیه براساس نرخ سود بانک مرکزی از اولین تاریخ سررسید بدهی محاسبه شده و متخلف مکلف به پرداخت آن هستند.
معاون اول رئیس‌جمهوری ـ اسحاق جهانگیری

 

 

قطع سیم‌کارت‌های بی‌هویت از 23 فروردین

معاون رگولاتوری گفت: پس از قطع تمام سیم‌کارت‌های بی هویت، از 23 فروردین مشترکان می‌توانند مطلع شوند که دقیقا چه تعداد سیم کارت به نام آنها ثبت شده و سپس با قطع سیم‌کارت‌های بیش از 10 عدد به نام یک کد ملی احراز هویت مشترکان موبایل کامل می‌شود.غلامرضا داداش‌زاده  از طراحی سامانه برای اطلاع مشترکان از تعداد سیم کارت‌های ثبت شده به نام آنها خبر داد و گفت: نگرانی‌هایی بابت سوء استفاده‌های احتمالی از کارت‌های ملی افراد و ثبت سیم‌کارت در سال‌های قبل وجود دارد که هدف از راه‌اندازی این سامانه این است که به افراد اجازه می‌دهد با وارد کردن کد ملی از تعداد سیم‌کارت‌هایی که به نام او ثبت شده مطلع شود.معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: این روش نیازمند تامین امنیت کامل است و با توجه به اینکه فعلا مشکلاتی درباره امنیت مشترکان در این سامانه وجود دارد و در نتیجه هنوز با اپراتورها به جمع‌بندی نرسیده‌ایم؛ فعلا راه حل کوتاه مدتی را انتخاب کرده‌ایم.وی ادامه داد: در این راه‌حل فعلی که از 23 فروردین آغاز می‌شود و در حال حاضر امنیت بیشتری دارد، امکان اعلام اینکه دقیقا چه تعداد سیم کارت به نام هر فرد است از سوی اپراتورها وجود دارد.داداش‌زاده تصریح کرد: پس از اجرای این مرحله، قطع سیم‌کارت مالکانی که بیش از 10 سیم‌کارت دارند آغاز خواهد شد و با اجرای این کار احراز هویت کامل می‌شود.معاون رگولاتوری یادآور شد: سیم‌کارت‌هایی که از 8 فروردین 94 به دلیل عدم ارسال کد ملی قطع شدند، مالکان آنها برای وصل مجدد باید به دفاتر امور مشترکان مراجعه کنند. درباره افرادی که تا این تاریخ کد ملی خود را ارسال نکرده بودند محرز شده که سیم‌کارت به اسم خودشان نبوده است.

 

 

5656

کد N782188

وبگردی